Alla inlägg den 15 oktober 2009

Av Alma - 15 oktober 2009 11:48

Igår var Grodden väldigt lugn under hela dagen, betydligt färre rörelser än under mån-tis. Vi var hos BM på tisdagen och allt var okej förutom blodtrycket som är aningen högt. På sena eftermiddagen - kvällen så hade jag faktiskt regelbundna sammandragningar under några timmar och jag trodde nästan att latensfasen hade börjat men sen klingade de av. Grodden var fortsatt väldigt lugn och även under hela natten, kände något litet svagt. Var dessutom väldigt tung i benen hela natten.

På morgonen brukar bebisen alltid vakna efter att jag gått omkring och käkat frukost. Idag var den helt omöjlig att väcka. Vi försökte i 1 timme och sen ringde jag till Förlossningen och undrade om jag borde vara orolig!

"Kom in" sa de direkt så vi tog en taxi då bilen är på service.

Efter en 25 min i CTG (vad skönt det var att bli uppkopplad mot hjärtljuden!!) så såg kurvorna ut precis som de ska och jag hade också känt ett antal rörelser. De kollade blodtrycket, äggvita i urinen (har jag inte!) och ett kvickt ultraljud för att bekräfta att huvudet fortfarande är nedåt.

Tänk att man kan få allt detta bara man känner lite oro.

Hade jag ätit en druvsockertablett och väntat en halvtimme så hade säkert Grodden vaknat. Har tanken väl planterat sig så är det dock omöjligt att skaka av sig oron. Det enda som hjälper är att få höra normala hjärtljud!

Lycka att bo i Sverige och få känna sig så trygg när man är gravid!


Nu hoppas jag att tränings-sammandragningarna övergår i det rätta värkarna snart :)

(och är lite sur på BM som sa att Grodden skulle komma i tid... vad vet hon! Hon hade ju inte behövt sia om det och få upp mina förväntningar...)

Grodd mår så bra som den bara kan och den kommer när den är redo!

Ovido - Quiz & Flashcards