Alla inlägg under november 2007

Av Alma - 29 november 2007 22:16

.. är ungefär det jag kommer ihåg av den Italienska jag läste för över 10 år sedan! Ikväll tog jag fram min gamla bok för att se om jag kan väcka lite enkla fraser till liv inför nästa vecka! Det ska bli underbart skönt med semester och dessutom i Italien som är det bästa av allt!


Vi ska till Sicilien där det är ca 15 - 18 grader just nu.Vi bor i Trapani och gör dagsutflykter till Palermo och till öarna strax utanför kusten. Jag ska äta tiramisù och pasta samt foccacia, canneloni och cannoli som härrör från just Sicilien! Jag ska leta lokalt hantverk på marknader och läsa en bra bok på kvällarna. Främst ska jag vara ledig, fira min födelsedag och slappna av så mycket man hinner på 8 dagar!


Annars lite trista nyheter - alla på mitt jobb har blivit varslade om uppsägning som inleds imorgon. Så den 1 februari står jag utan jobb igen... Vi hoppades i det längsta på att någon avdelning skulle bli kvar här (min) men det handlar om ekonomi och uppköp och då är man maktlös. För den som arbetar med miljö och köper analyser så har ni kanske hört att Eurofins har köpt Analycen! Analycen har modernare lokaler helt enkelt. Det känns dock dåligt underbyggt beslutet så det är himla synd och många är upprörda!


Nog om det och Buona Notte!

Av Alma - 28 november 2007 20:47

Nu är det snart 1:a advent och det stora julfirar- racet trappas upp. Det har redan funnits galet mycket pynt i affärerna i över 1 månad (behöver man nytt pynt varje år?)och julmusik har spelats under ett par veckor (måste man vara less på det innan julen ens är här?). Konsumtionen når varje år nya höjder och det verkar inte finnas någon hejd på hur mycket prylar vi behöver.

Jag blir oerhört ledsen (men jag blir inte direkt förvånad) av att höra på nyheterna att barnarbetare bryter kobolt till våra mobilbatterier och att leksaker till barn innehåller gifter. Det är pengar som styr och vi konsumenter har under lång tid välkomnat prissänkningar - efterfrågat dem - utan en tanke på vem som betalar för det. Ingenting är gratis i vår värld, alla företag ska gå med vinst och helst öka den varje år. Att vi i Sverige inte ser eller träffar de som lider av vår skräpkonsumtion gör det lättare att förtränga det och sätta sin sociala status före - vi definieras ofta genom vår konsumtion vilket är helt befängt när man tänker efter!


Jag fick idag nya numret av Camino som är en väldigt trevlig tidning med inspiration för smartare livsstil dvs hållbar och rättvis sådan. Där läste jag om en bok som heter just "Sjukt billigt - Vem betalar priset för ditt extrapris?" av Wong, Johnsson och Huitfeldt (finns på Bokus för 155 kr) som jag ska se om de har på biblioteket här i Kalmar. Den boken eller en prenumeration på Camino är utmärkta julklappstips till en vän som behöver en knuff mot vettigare konsumtion.


Mitt bästa julklappstips är annars TID! Bara vara med varandra: dissa IKEAs julpynt och gör eget, Panduro har flera olika kit bl a med tovade julkulor jag visade härom dan och små tomtar och annat. Förbered julmaten ordentligt av bra råvaror och köp inte så mycket mat att du måste slänga det efter juldagarna. Det låter väldigt helylle inser jag men sparar både miljön, din hälsa och ditt källarförråd ;)


Av Alma - 22 november 2007 22:25

I tisdags kom syjuntan hem till mig för mat och julpyssel. Lisa lagade en god morotssoppa med naanbröd till och vi andra drog igång pysslandet. Vi inledde med att göra ulltovade julgranskulor. Jag har tovat ull förut men inte ovanpå en styrolitform, i detta fallet kulor. När man tovar till solid ull tar det lång tid och går åt mycket ull. Detta var mycket enklare!


Vi prövade också på såkallad luffarslöjd med ståltråd som böjs och flätas till bland annat ljuslyktor. Jag blev nöjd med mitt allra första alster av detta slaget - trots skeva "snurror" och ojämn korg. Det var roligt att göra men det krävs alltså lite övning för att det ska bli helt symmetriskt!


Det var en jättetrevlig kväll och vi har bestämt att göra om det fler gånger. Lisa var kvar till klockan 22 och det är ju 3 timmar mer än vi kunnat sitta på Kullzenska caféet som under "vanlig" pysselträff. Det är skönt att ha lite mer tid att pröva nytt i lugn och ro. Det funkade bra i mitt kök att duka upp på 2 bord, lite trångt såklart men helt okej. Vi var 8 och fler än 12 blir nog jobbigt...

Av Alma - 22 november 2007 22:17

Såhär fin blev den gamla stolen från Kinnarps med ny klädsel av tyg från IKEA! Jag är jättenöjd och det var så roligt att klä om stolen!

Den känns användbar med det här tyget till skillnad från med brunt Länsstyrelse-tyg!

Av Alma - 19 november 2007 18:45

Såhär såg det ut i onsdags på konserten med Sahara Hotnights:


Tjejerna var helt vansinnigt proffsiga men det var ingen generös konsert. En knapp timme lirade de - inklusive extranummer! Vi hade en kanontrevlig kväll och de spelade en bra blandning av låtar. Det var dock inte utsålt och publiken får lite minuspoäng faktiskt för oengagemang!


Notera att hon faktiskt har på sig lädertights - eller är det kanske lack? - de levde upp till rockbandstatus iallafall!

Av Alma - 18 november 2007 13:32

Idag sov jag länge... för länge egentligen, men det blev aldrig ljust! Så bra att jag har en massa inomhusprojekt på gång i lägenheten som jag kan ta mig an. Jag ska sy gardiner till köket och ta och måla ett lager till på den där pallen jag jobbat på länge nu :) Det känns inte alls lockande att gå ut i allt det gråa. Olof tyckte dock det för han är ute och fiskar abborre...


Igår åt vi lunch på stan, sedan köpte jag material till julpysselkvällen på tisdag och därefter hängde jag med Olof i verkstaden där han jobbar med sin båt. Han har dragit el till lanternor och sökljus och monterat en aluminiumplatta i fören man kan kliva på. Det blev väldigt proffsigt måste jag säga - jag är imponerad!

Själv linoljade jag trätrallarna efter att ha torkat av dem och slipat lite. Sedan cyklade jag och köpte fika. I affären fastnade jag för omslaget till ELLE interiör och var tvungen att köpa den. Det var mycket inspiration för pengarna och när jag kom hem omvandlades det genast till verklighet. Som sagt så ska jag fortsätta pyssla hemma idag! Kan fota när Olof kommit hem med kameran!

Ha nu en skön söndag!

Av Alma - 14 november 2007 18:30

Just det!

Ikväll ska vi på konsert med Sveriges bästa tjejband! Jag har lyssnat mycket på den sista skivan och det ska bli väldigt roligt att se dem live för första gången. Det är Kårhuset här i Kalmar som arrangerar men som tur är behöver man inte vara student!


Snart kommer Olof hem och vi ska över till polaren Per för sushi och förfest innan. Det kommer att bli lite lite sömn inatt (de börjar spela kl 23) men jag hoppas det går bra på jobbet imorn iallafall :) Jag gör analyserna av olja och fett den här veckan och det är lite farliga kemikalier inblandade då... inte bra att vara trött! Tur att kaffet är fritt på jobbet ;)


Av Alma - 13 november 2007 21:35

Igår hade jag en helvetesdag verkligen. Allting krånglade, maskiner, datorer, excelblad... Jag kom inte från jobbet förrän strax innan 18 och syjuntan börjar ju kl 17! Men när jag väl kom till Kullzenska caféet, och de beredde plats åt mig i soffan, sjönk jag ned med en kopp te och en tigernougat-muffin och slappnade av :)

Det är så trevligt att sitta och handarbeta några tillsammans, jag känner egentligen inte tjejerna speciellt väl men vi pratar om lite allt möjligt och det är väldigt energigivande. Vi bestämde att ha en särskild julpysselkväll och jag lyckades erbjuda att vi skulle vara hemma hos mig! Det blir dock inte så mycket merarbete, jag ska köpa lite av materialet och låna ett bord (och alla får väl anlända med en stol och en soppskål+sked, haha) av grannen. En tjej ska göra en god soppa och en annan köper annat material. Det blir nog en mysig kväll! Fortsättning följer!

Ovido - Quiz & Flashcards