Direktlänk till inlägg 28 november 2007

Sjukt billig jul!!

Av Alma - 28 november 2007 20:47

Nu är det snart 1:a advent och det stora julfirar- racet trappas upp. Det har redan funnits galet mycket pynt i affärerna i över 1 månad (behöver man nytt pynt varje år?)och julmusik har spelats under ett par veckor (måste man vara less på det innan julen ens är här?). Konsumtionen når varje år nya höjder och det verkar inte finnas någon hejd på hur mycket prylar vi behöver.

Jag blir oerhört ledsen (men jag blir inte direkt förvånad) av att höra på nyheterna att barnarbetare bryter kobolt till våra mobilbatterier och att leksaker till barn innehåller gifter. Det är pengar som styr och vi konsumenter har under lång tid välkomnat prissänkningar - efterfrågat dem - utan en tanke på vem som betalar för det. Ingenting är gratis i vår värld, alla företag ska gå med vinst och helst öka den varje år. Att vi i Sverige inte ser eller träffar de som lider av vår skräpkonsumtion gör det lättare att förtränga det och sätta sin sociala status före - vi definieras ofta genom vår konsumtion vilket är helt befängt när man tänker efter!


Jag fick idag nya numret av Camino som är en väldigt trevlig tidning med inspiration för smartare livsstil dvs hållbar och rättvis sådan. Där läste jag om en bok som heter just "Sjukt billigt - Vem betalar priset för ditt extrapris?" av Wong, Johnsson och Huitfeldt (finns på Bokus för 155 kr) som jag ska se om de har på biblioteket här i Kalmar. Den boken eller en prenumeration på Camino är utmärkta julklappstips till en vän som behöver en knuff mot vettigare konsumtion.


Mitt bästa julklappstips är annars TID! Bara vara med varandra: dissa IKEAs julpynt och gör eget, Panduro har flera olika kit bl a med tovade julkulor jag visade härom dan och små tomtar och annat. Förbered julmaten ordentligt av bra råvaror och köp inte så mycket mat att du måste slänga det efter juldagarna. Det låter väldigt helylle inser jag men sparar både miljön, din hälsa och ditt källarförråd ;)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alma - 11 juli 2011 21:37

Jag har en liten sida där jag visar upp mitt handarbete och deltar i en cyber-syjunta. Den som är road av det är välkommen in dit: http://sondagspyssel.blogspot.com         ...

Av Alma - 29 september 2010 22:15

Det funkar inte att blogga för mig just nu... Jag vill gärna fortsätta egentligen, för de få läsare jag har, släkt och vänner som kollar in vad vi gör. Men heltidsjobb och livet med Iris vill annorlunda. Lilla blomman har inte så stort sömnbehov, hon...

Av Alma - 29 september 2010 22:11


En bild på en toppen kofta som jag stickat till Iris:    Mönstret är Drops och man stickar i dubbelt garn så det är snabbstickat på nr 4 + 4,5. Fick slut på rosa garn - därav den lila halsringningen - men det blev faktiskt väldigt fint att ha de...

Av Alma - 5 september 2010 11:15


Det var runt midsommar som vi bestämde oss för att få till vårt bröllop nu i sommar. Vi har varit förlovade i snart 4 år och vi har börjat planera och sedan lagt det på is ett par gånger under den tiden. Med Iris till världen och massor av annat som ...

Av Alma - 24 augusti 2010 21:21


Vårt bröllop var enkelt och spontant och med ett litet litet gäng familj och fåtal vänner närvarande. Vad vi däremot fick i present var en riktig bröllopsfotografering. En vän till Olof har det som bisyssla och gav oss i present att fotografera all...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards