Alla inlägg under mars 2009

Av Alma - 28 mars 2009 16:33

Iikväll är det Earth hour mellan 20:30 och 21:30. Över hela världen kommer människor/städer/företag att släcka ned allting och under en timme beakta klimatförändringarna som äger rum och hur långsamt det går politiskt att förändra våra vanor. En symbolhandling för att sätta press på nästa klimatkonferens i december i år.

Kritikerna menar att det inte betyder någonting att släcka under en timme, att det är det som görs varje dag som räknas. Naturligtvis har de rätt. Det räcker verkligen inte att vara med på Earth hour och så har man gjort sitt för klimatet 2009...

Däremot tycker jag inte att man ska underskatta dessa symbolhandlingar och hur de förenar människor globalt. Varför inte vara med ändå? Trots att man vet att det krävs eftertanke varje dag året om! Det skadar inte att vara med och om det kan ge våra makthavare ett hum om hur många vi är som faktiskt anser att utvecklingen mot hållbar livsstil går för långsamt så har vi väl vunnit något, inte sant?

Så jag och Olof ska vara med och det blir andra gången för oss. Förra året släckte ingen mer än vi i kvarteret. Spännande att se vad som händer i år. Vi bor dock i en kommun som också är med: Kalmar släcker ned den mesta gatubelysningen och fasadbelysningen under den här timmen.

Så tänd ett stearinljus och passa på att använd den stilla, mörka timmen till samtal eller kramar eller valfri sysselsättning!

Och glöm inte att det blir sommartid inatt :)


Av Alma - 18 mars 2009 19:47

Nu blir det recept 2 dagar i rad men den här soppan som vi lagade för första gången igår var så himla god så jag vill att alla ska få tillfälle att njuta av den! Det här receptet kommer också ifrån en COOP-tidning.


Potatis och morotssoppa med kokos (och räkor om man vill)

4 stora portioner

30 minuter


4 potatisar, skalade, i bitar

100 g rotselleri, skalad, i bitar

4 morötter, skalad, i bitar

1-2 gula lökar, hackade

2 tärningar grönsaksbuljong och 1 liter vatten (eller 1 liter egen buljong)

4 dl kokosmjölk (1 burk räcker)

1 tsk sambal oelek

1 citron, saft och rivet skal

salt och vitpeppar


Till servering:

500 g räkor med skal, skalade

70 g babyspenat

(krutonger)


Häll rotfrukter, lök, vatten och buljongtärn. i en 3 liters kastrull.

Koka upp och koka i ca 10 minuter. Mixa soppan i matberedare eller med mixerstav. Häll i kokosmjölk, sambal oelek, citronsaft och -skal. Salta och peppra efter smak.

Lägg upp i skålar och toppa med räkor och spenatblad. Vi hade krutonger i soppan med man kan såklart ha bröd till!


OBS! Om ni inte hittar ekologisk citron i affären så glöm inte att skrubba ordentligt under ljummet vatten innan ni river av skalet! De är besprutade och har man otur får man en bismak av bekämpningsmedel förutom att det inte är så nyttigt...

Av Alma - 15 mars 2009 16:03

Ikväll tänker jag laga kikärtsbiffar med fetaost och oliver. Till det potatis eller quinoa (har inte riktigt bestämt mig ännu) och riven morot samt en klick pesto (fast jag har vanlig grön pesto idag)!


Vegobiffar med fetaost och oliver:

 4 port.

25 minuter


2 burkar á 400 g kikärter

1 ägg

1/2 dl ströbröd

1 rödlök finhackad

1 tsk sambal oelek

salt och peppar

100 g fetaost smulad

1 dl hackade svarta oliver

smör att steka i


Pesto rosso:

1 dl soltorkade tomater

2 vitlöksklyftor

1/2 kruka basilika


Skölj kikärterna och låt rinna av.

Mixa kikärterna och blanda med ströbröd, ägg, lök och kryddor till en massa. Rör ned fetaost och oliver. Forma till 8 biffar och stek långsamt till fin färg.

Mixa ingredienserna till den röda peston.

Servera med potatismos, kokta linser, quinoa eller pasta efter smak. Klicka på pesto och strö över pumpakärnor eller solrosfrön och ha valfri grönsak till! Kanongott!


Receptet kommer från COOP!

Update:

Såhär blev min tallrik, blev inga morötter för jag hade spenat som skulle ätas upp... Morötter hade sett godare ut med lite av orange på tallriken men man kan inte ha allt alltid! Hoppas ni lyckas med biffarna om ni prövar!

Av Alma - 12 mars 2009 21:31

Idag blev det minsann andra bullar i köket - eller inte bullar då men åtminstone fylld aubergine, med klyftpotatis och avokado/yogurt sås och en sallad på babyspenat och gul paprika. Fyllningen var sojafärs, gul och vit lök, tomat, russin och kanel ihopkokat - toppat med ost och gratinerat såklart. Det var gott gott!

Tänk att man kan ha så olika lust och energi för köksgöra. Tur att jag får till det ibland så att vi inte bara äter onyttigt, igår tog Olof nämligen med sig pizza på väg hem från gymmet...


Ikväll har jag tagit det lungt och på nytt läst igenom en jättebra artikelserie som DN har publicerat förra och denna veckan. (Jag läser ju DN på morgonen och då är jag inte helt vaken kan jag avslöja.) Nu är det är en del kvar av sex. De fem ligger också på nättidningen! Författaren är den lysande Maciek Zaremba och artikelserien heter "I väntan på Sverige".

Ämnet är integration och det är skrämmande läsning om hur det går till när man som nyanländ till Sverige möts av socialen och undermåliga språkkurser. Hur repektlöst vi behandlar välutbildade människor som skulle vara en stor resurs för Sverige om de kom i arbete så fort som möjligt. Hur Svenska för invandrare (SFI) fungerar har jag redan en inblick i som jag hört av några som gått dem men att det är så illa visste jag inte. Rekommenderad läsning!


Länk till första delen, de övriga hittar ni att klicka vidare till på den sidan.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/svensk-var-god-droj-1.810524


Av Alma - 11 mars 2009 18:48

Ikväll känns det inte alls kul att tänka på att laga middag. Knaprar i mig några ekologiska blå vindruvor och väntar på att Olof ska komma hem från gymmet. Inte för att det kommer att underlätta för problemet. Då blir vi två som står och funderar vid kylskåpet, lika hungriga och trötta. Därför borde jag börja redan nu laga nåt men jag får inte ihop matpusslet riktigt, vi måste nog handla snart!

Karin var precis här och vi har provat av klänningen och konstaterat att passformen är god och att hon blir mycket nöjd så det är bara för mig att jobba på. Fixa blixtlåset och småsömmar på insidan (handsömnad). Sen kommer skoprovning när hon har hittat några som passar till. Då blir det dags för fållen. Det är roligt att hon blir nöjd och jag är också nöjd och det blir fint fint!

Av Alma - 7 mars 2009 17:58

Jo, jag sydde vidare idag! Nu är livet redo och kjolen redo och nästa steg blir såklart att sammanfoga dem, men det blir imorgon tror jag!

Jag har sjunkit ned i min soffa med några jordnötsbågar och en filt. Nyduschad är jag också. Snart kommer Olof hem från fisketur och då kanske vi gör det lätt för oss och köper middag... vi får se.

Igår kväll sydde jag inte. Då tittade jag på omöjligt många avsnitt av Vänner tills jag tröttnade på gänget. Läste vidare i "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist. Mycket välskriven bok men otroligt märklig historia. Språket samt vissa passager gör att jag läser vidare. Det verkar vara på väg att urarta ordentligt och bli ännu värre. Får se om jag rekommenderar den eller ej när jag är klar.

Ha en trevlig lördagkväll!

Av Alma - 4 mars 2009 16:51

Det har gått bra med sömnaden. Provade av "provöverdelen" i lördags och kunde klippa till i söndags för passformen var bra och urringningen jag ändrat blev hon också nöjd med. Det är lite dumt för knän och rygg att klippa till på golvet som jag gör men jag har inget bord som är tillräckligt stort. Därför brukar jag ta en söndageftermiddag och ta många pauser i arbetet. Plus att man får städat också innan man börjar ;)

 Jag har fått ihop en del av kjolen och lite grann på livet hittills och tyget är trevligt att sy i!


Helgen var inte enbart sömnad dock! Vi hade det underbaraste väder i lördags och Olof och jag åkte ut till en vandringsled och hade lunchpicknick med oss. Det var en ljuvlig utflykt.

Såg en myrstack som var till hälften frusen och till hälften solvarm och med aktivitet av myror redan. Det finns också en hängbro över en bäck som jag fick yrsel av då vi kom i otakt när vi gick över.

Jag hoppas på fler härliga vårdagar inom kort! Vore toppen att tvätta och hänga undan täckjackan snart!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards