Alla inlägg under maj 2008

Av Alma - 31 maj 2008 17:04

Jag har hämtat ett paket från Bokus idag - alltid lika trevligt! Jag har velat ha kokboken Manna i långt över 1 år nu men jag har väntat lite på att den skulle sjunka i pris. Kokböcker är så himla dyra då de är "heta". Det här är en vacker kokbok med även tips om matens ursprung, hur det kommer sig att vi använder mer yta natur per person nu än nånsin tidigare trots vårt högeffektiva moderna jordbruk. Den är bra både för mig som är delvis påläst redan och även för den som vill ta första steget och börja ta till sig tips om hur man äter mer miljövänligt. "Du blir vad du äter. Men världen blir också vad du väljer att äta." Det finns en hel massa inspirerande recept och i slutet av boken alla bortglömda miljöfällor kring maten. Att använda färdigköpt grillolja nu under sommaren förbrukar mer regnskog än trädgårdsmöbler i teak! Detta på grund av att färdigprodukter innehåller palmolja som odlas i regnskogen i Indonesien. En annan miljöfälla som äntligen kommer upp mer i debatt är det virtuella vattnet.


Sidospår: Även CAMINOs nya nummer har tema vatten - det var ett mycket bra nummer, tidningen blir bara bättre för varje nummer.


Vi har gott om vatten i här i Sverige! Vi kan slösa, vi har obegränsat i kranen. Många är medvetna och sparar och tänker och det är i grunden helt rätt såklart. Vad vi använder dagligen och som vi ser fysiskt är kanske 200 liter per person: en dusch, en tvättmaskin, disk och matlagning och 2 liter att dricka. Vad vi egentligen kommer upp i när vi lever i vår importvälfärd är minst 40 000 liter vatten per person och dag! Mat, kläder, papper och avfallshantering kräver mycket "osynligt vatten". Med det i åtanke blir vattensparandet hemma, några liter hit och dit, nästan som en skymf för de fattiga länder vi utnyttjar för att få våra billiga varor.

Sug på den karamellen och tänk på brandrisken som fortfarande är stor - just nu har vi inte så gott om vatten i markerna här hemma! Annars ha en fortsatt trevlig helg och sola säkert.

Kram!

Av Alma - 29 maj 2008 22:05

Nu jobbar jag 2 hela veckor i butiken, M är på semester i Grekland. Genast har jag ändrat runt i skylten och fixat system på lagret. Jag vet att jag får men det är kul att hennes plan inte ens lyft innan jag är där och pillar... Idag har det varit väldigt lugnt därav tiden till att fixa och dona. Men det är många som köper byxor just nu och ofta måste vi justera dem så jag har fått hem flera syjobb jag började med ikväll. Det bildas en turlista och vissa får vänta till nästa vecka helt enkelt!


Jag ser fram emot helgens högtryck! Förhoppningsvis får jag följa med på en loppisrunda på söndag :)

Olof är i Falkenberg i helgen för dels fiske och dels fest med gamla "lundapolare". Nu ska jag ta min vanliga kopp kvälls-Rooibos och läsa mina 2 ekologiska tidningar, CAMINO kom i lådan igår, typiskt att jag precis köpt Ecoqueen. CAMINO har jag faktiskt prenumeration på även om jag glömmer bort det ibland då det "bara" är 4 nr/år.

Av Alma - 28 maj 2008 16:58

Idag har jag varit till Borgholm tur och retur, restid enkel resa 50 minuter, för att få intro till den andra Ullcentrumbutiken där jag kommer stå ibland i sommar.


På bussen läste jag nya tidningen EcoQueen som liksom CAMINO är en tidning inriktad på ekologisk/miljövänlig konsumtion. Ideén är lyx och glamour men alltså i ekologisk tappning. Tidningens känsla känns fångad i typmeningen: "Ecorebellen 2008 älskar att njuta av glamour och härlig lyx - men med gott samvete" på sidan 105. Jag uppskattar verkligen att de tar fasta på att ekologiskt inte måste vara beiget och tråkigt. Men det måste inte vara enbart lyxkonsumtion heller - det ska vara det som blir normen, inte något märkvärdigt utan till för alla.

Poängen är ju den att vi måste konsumera mindre är vi gör idag, särskilt som vi faktiskt blir fler och fler på jorden. Detta trots att vi än idag låter människor dö av helt onödiga anledningar.

Som exempel:

20 000 bomullsbönder dör årligen av bekämpningsmedel. Att köpa kläder i hampa eller lin (resurssnålt att odla) istället för bomull är redan där miljövänligare (och bättre för bönderna) även om de kläderna inte är ekologiska. Vi måste använda fantasin. Förstår ni vad jag menar? Det finns många små steg vi alla ska börja ta utan att det behöver stå eko (eller eco) på precis alla varor vi köper hem. Lite mer sånt efterlyser jag faktiskt i båda dessa tidningarna. Hur vi ska tänka! Hur vi bryter dåliga vanor och tar in nya! Det är inte lätt, jag kan en hel del men jag har ju studerat miljövetenskap för sjutton... och jag lär mig nytt hela tiden.

Det låter som att jag sågar EcoQueen lite men det är faktiskt mycket trevlig läsning och intressanta intervjuer/artiklar. Den är jättesnygg och känns välgjord och jag uppskattar att de tar upp ämnet även om allting är konsumtionsinriktat och lyxvinklat (LRF media som ger ut den har också Gods&Gårdar, Lantliv och Drömhem och trädgård). Är det ett sätt att nå ut så är det väl ett bra första steg. Får hoppas på tyngre miljötips i kommande nummer. Vi kan inte köpa bort vårt dåliga miljösamvete med många ekoprodukter - vi måste alla ändra livsstil också - det hoppas jag kommer ännu mer i fokus framöver. Svårt onekligen - i plattTV apparaternas förlovade land Sverige - där många nya modeller bara har standby, ingen off-knapp, och drar 3 ggr mer el!


Update: Det finns fler som tycker åt mitt håll, det här skulle jag skrivit om jag var bättre på att formulera mig! Rakel Chukri är jätteduktig journalist!

http://sydsvenskan.se/kultur/rakelchukri/article326177.ece

Av Alma - 27 maj 2008 22:54

Jag sprang i Margareta-loppet (5 km för enbart kvinnor) förra året med jobbet. I år blev vi också erbjudna att vara med trots att de flesta av oss inte längre jobbar där. Men jag glömde att anmäla mig och trodde inte heller att jag skulle kunna vara med tidsmässigt. Nu finns det dock en lucka pga av bortfall - jag får kalla mig Birgitta :)

Bara en dag att förbereda mig på och jag är väldigt otränad!! Så jag drog ut en sväng ikväll medans grabbarna spelade x-box hockey. Det var så skönt, dofterna är så fina just nu: syrener och liljekonvaljer längs med elljusspåret. Luften så frisk som den bara är på försommaren. Så det blev en mycket längre runda än jag tänkt... undrar hur det går imorgon jag kanske inte kan springa alls, hehe. Känner mig lite mör i kroppen redan nu!


Imorgon ska jag öppna butiken här och efter lunch åka till Borgholm och få introduktion till den andra butiken där jag också kommer att jobba under sommaren. Så det kommer att bli en lång dag! Men rolig såklart.


Igår var det stickklubben hemma hos en medlem och hon hade gjort iordning en så fin buffé och grillade och det var så trevligt så det är svårt att beskriva - som jag sagt förut: mina sticktjejer är så fina! Nu kallar sängen på mina möra ben... godnatt!

Av Alma - 26 maj 2008 12:53

Helgen har varit mycket lugn och trevlig och avslappnad. Jobbet på lördagen var givande och lagom rushigt så jag inte blev uttråkad. Kul med en kund som provade allt möjligt under en lång stund och också fann 3 plagg och blev jättenöjd med dem.


Efter jobbet packade jag min lilla väska och vi körde till Habo för att fira mors dag med Olofs mamma. Deras lilla kattflicka har börjat äta mycket och har blivit lite rund om magen... tillökning lagom till mitt i semestern! Spännande!


Söndagen gjorde vi en utflykt till Grännabergets "Kaffestugan" innan vi körde tillbaka till Kalmar, vi åt räksmörgåsar och delade en bananasplit till kaffet och det var underbart vackert och soligt uppe på berget.


Vi kom hem lagom för att åka och se solen gå ned medans vi grillade korv till middag ute på Stensö. Det är så vackert där, det är där det finns motionsspår vi brukar utnyttja dock inte så ofta som vi borde. Det är lyxigt att bo så nära ett sådant område iallfall - precis så som jag är uppvuxen - med skog och vatten och elljusspår :)


Resten av kvällen tillbringade Olof i köket med att tillverka beten till sitt fiske. Man gör tydligen en deg, rullar bollar och gräddar i ugnen... inte så goda kakor dock med tanke på att ingredienserna var hampapulver och blodmjöl hehe. Jag satt och fäste trådar och monterade en stickning. Vad det var får ni se någon gång senare!

Ha en bra vecka!

Av Alma - 26 maj 2008 12:47

Så var konserten magisk och kanonbra. Ett fullsatt Söderport och en engagerad publik som tog varmt emot allt han bjöd på, och det var en del, Daniel Lemma är ju känd för att nå ut från scenen och skapa en otrolig värme och glädje! Härligt att se en sådan blandning av åldrar också, det är inte så ofta det finns en gemensam nämnare för så skilda åldersgrupper. Jag saknade lite hans munspel men det är en petitess verkligen, det var så bra ändå och istället tog han fram en ukulele till extranumret :)

Av Alma - 22 maj 2008 18:02

Idag finns Lasting Crafts Trollsländor med i ett reportage om presentideér i gratistidningen Kalmarposten!! Så smått börjar vi sprida våra alster här i regionen iallafall. Vi ska åka på marknad i juli också, och då blir förhoppningsvis ännu vidare spridning. Och så är ju Kalmar en sommarstad så vi hoppas att turisterna köper smycken på Ullcentrum och tar med sig hem och att det ger mersmak - vi måste fixa iordning visitkorten inom kort!! Kärt besvär :)

Av Alma - 22 maj 2008 10:34

Det var mycket trevligt igår - efter massor av hemgjord sushi och massor av tårta och skratt bröt vi upp vid 22. När jag kom hem höll fotbollsmatchen Chelsea mot Man United fortfarande på så jag tog en öl och slog mig ned med grabbarna i soffan. Matchen drog ju ut maximalt på tiden också så det blev en stund med dem. De pratar mycket fiske, jag är van men lite trist blir det ibland. Samma sak som om Olof skulle sitta med på Ullcentrum och prata om garnkvaliteter antar jag. Inte tråkigt men man har inte samma glöd för det.

Idag blir det mycket jobb framför datorn, ska nog göra lite yoga först och en dusch så jag kommer igång. Och en promenad för att avsluta arbetsdagen senare. Hej så länge!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards