Alla inlägg under maj 2008

Av Alma - 21 maj 2008 17:40

Jag har kommit så långt att jag har fotograferat dem men ännu inte hunnit att lägga upp dem på Lasting Crafts och nu måste jag sticka på fest!


Själv tycker jag att de blir jättefina, bra längd, följsamma och lätta men inte så de halkar runt, ullen hjälper till med det. De går att göra i roliga färger och såklart kan man också blanda bollfärger till ett mera lekfullt halsband. Det kommer att komma flera sorter efter hand. Nu vet jag hur jag ska göra dem och det är en start :)


Vad tycker ni - jag vill gärna ha synpunkter!

kram och ha en trevlig onsdagkväll ni också!

Av Alma - 21 maj 2008 11:44

Ikväll ska jag på personalfest! Det ska bli roligt att få ansikten till de namn och röster jag haft kontakt med på telefon än så länge. Så det laddar jag för idag. Fram till dess ska jag hinna med att trä och fotografera halsband för LC. Ska fortsätta med mina översättningsjobb också. Olof och jag hade planerat att göra en morgonrunda - löpa eller gå som det passade men vi kom inte ens ur sängen före kl 9... sömnsjukan pågår ännu med andra ord. Och gisslet  med att ha fria arbetstider, haha! Jag är usel som jobbahemma - har inte disciplinen som krävs (om jag inte har en  hård deadline förståts). Jag tror att vi behöver få in mer syre och kall luft i sovrummet. Problemet är att vi inte har någon fönsterspärr - det får vi ordna så vi kan ha fönstret på glänt under natten!

Får kolla upp det eller säga till värden. Ska kolla upp blå lasyr också - det ska bli det på balkongbänken har jag bestämt mig för. Golvet är blågrått och räckena vita och mosaikbordet i blå toner. Blå bänk ger förhoppningsvis lite medelhavskänsla mot det vita. Lasyr ska vara bra för utemöbler om man inte vill måla - rätta mig om jag har fel?

Av Alma - 20 maj 2008 11:33

Jag tror inte det... passar bra att den blev klar inatt eftersom jag är lite frusen idag.

Jag har testat att sticka med Ullcentrums 1-trådiga ullgarn och vårt klassiska mönster på rätstickad trekantssjal. Så tunt garn brukar jag undvika till större projekt av rädsla för att tröttna och aldrig genomföra projektet. Och visst tog det här några timmar! På stickor 7 åtminstone men ändå drygt - på slutet har man ju hundratals maskor på ett varv - från att man börjar med 3 st!

 

Vackert blev det iallafall! Den här färgningen kallas Regnbåge. Vi säljer många olika kombinationer av dessa varierande färgskiftningar som ger fin randeffekt på stora stickprojekt som ponchos och tröjor. På mindre projekt kommer det inte till sin rätt på samma sätt men blir också fint. Så har vi ju enfärgade garner också :)

Av Alma - 19 maj 2008 12:06

Söndagen var kylig men härlig och den tillbringade jag på Öland med 3 vänner från mitt förra jobb. Vi var bjudna hem till en av tjejerna och hon plockade upp oss i Färjestaden och tog oss på en tur till lite mysiga platser: vi letade orkideér på Alvaret (och fann Adam och Eva, men också getväppling och ett antal vackra hästar) och vi besökte Capellagårdens butik med försäjlning av växter och frön och annat. Jag investerade i en lavendel som ska planteras på balkongen idag. Väl hemma i hennes hus skämde hon bort oss med nyskördad och nykokt sparris med västerbottenost och småpajer med spenat och feta eller sparris och pinjenötter. Medans katten (en mycket fluffigare variant av min Ossian jag hade) lekte idet höga gräset satt vi och njöt ett rosevin till maten i den charmiga trädgården utanför 1800-talshuset. Med rabarber-jordgubbspaj till kaffet toppades en perfekt dag i solen med goda vänner! Vi nästan somnade på bussen hem till Kalmar så mätta på mat och vackra vyer :)

Av Alma - 17 maj 2008 20:17

Vi såg som sagt den här filmen igår efter pappas tips. Den är lite tjejig men Olof hade också en schysst filmupplevelse. Jag har haft Lost in Translation som favvofilm i några år nu, Stardust som kom i höstas gillar jag också men den tog inte över förstaplatsen. Det gör däremot den här filmen!! Jag såg precis om den nu ikväll, mindre än ett dygn efter första gången - det säger väl något! Jag vet inte varför jag missade att den kom upp på biograferna i julas. Det är en klassisk kärlekshistoria, en så kallad "feelgood" film och jag skäms inte över att säga att jag är ett stort fan av lyckliga slut.


Jane Austen Bookclub utmärker sig dock därför att karaktärerna ändå känns äkta, de blir omedelbart dina bästisar och vecklar ut sina personligheter - olika stereotyper men ändå trovärdiga och mänskliga (låter det konstigt?) - under filmens gång och du trivs med dem och vill se mer. Visst är de allihopa vackra och framgångsrika, det är trots allt film, men deras relationsproblem är realistiska. Jag blev särskilt förtjust i Prudie, neurotisk lärarinna i franska och besatt av Paris och den franska 20-tals stilen. Dessutom är har filmen kanonbra soundtrack och är jättebra filmad med mycket roliga detaljer i scenografin och dialogen är också bra.

Kort sagt: se den här filmen och ja: det är en fördel om man har läst någon av Austens romaner men det är inget måste!

Av Alma - 16 maj 2008 21:20

En vecka kvar! Tills jag får se honom spela live igen!!

Bild från www.emimusicpub.com

Daniel Lemma spelar på Söderport Café här i Kalmar om precis en vecka!

Blir tredje gången gillt för mig och inte en dag för tidigt att han landar i Kalmar! En akustisk turne också - härligt!

Så mycket som jag gillar honom har jag faktiskt inte ännu hört nya skivan Somebody on your side (skäms lite) men jag vet vad jag ska köpa imorgon och då hinner jag lyssna in mig lite på den också innan fredag. Innan jag har skaffat den så lyssnar jag förutom på tidigare album även på mysiga livealbumet One Night Live and Unplugged. Blir ingen annan musik på jobbet imorn så jag hoppas kunderna diggar Lemma, haha!


Ikväll blir det filmmys i soffan, Olof är hemma kors i taket! Vi ska se Jane Austen Bookclub som min papps rekommenderar varmt. Återkommer med en recension senare, nu ska jag brygga lite te. Köpte Coops kinesiska gröna te med touch av citron, inte fair trade tyvärr men det var mycket gott. Jag hoppas att Olof ska få åka till Azorerna på konferens i höst och då kan han köpa med sig lite av deras underbara gröna te. Det godaste jag har druckit nånsin :)

Over and out - ha en skön lördag!

Av Alma - 16 maj 2008 11:52

Det är en kyla i luften idag som gör att jag kapitulerar och tar på mig stumpor och sneakers istället för remsandaler. Men jag vill inte bli förkyld, är tillräckligt trött som det är, vet inte vad för slags sömnsjuka som drabbat oss den här veckan. Synd för mina tånaglar matchar min sjal och mitt bälte så fina röda som de är. Oj vad ytligt det lät :)


Idag ska jag in till UC och fixa med layouten på översättningsjobbet jag har gjort. Jag har fått fler Lasting Crafts trollsländor av Karin att sätta ut i butiken! Ny färg på brosch har till sist blivit fotograferad, ljuvlig turkos:

Se mer av vårt hantverk på http://www.lastingcrafts.blogspot.com

Av Alma - 13 maj 2008 20:49

Det trodde ni kanske inte att det skulle ske (jag har tvivlat själv) men här är den:

 

Min fina bänk, ännu omålad men Rom byggdes inte på en dag, eller hur. Om det blir lasyr eller färg det får vi se. Vi har haft så himla kul hela eftermiddagen Olof och jag. Han var lite besviken för att han inte lyckades byta oljetråget på bilen för det skulle en "medelhändig" klara tydligen. Nu har han fått upprättelse för det här kräver att man är händig! Visst har vi ett par småskavanker på bänken för vi är väldigt ovana vid att snickra men det blev stadigt och bra så den går att använda! Välkomna att hälsa på och ta en öl med oss på vår balkong i sommar - nu har vi plats för 3-4 personer till.


Beskrivningen finns här http://wwwc.aftonbladet.se/bostad/bygga/tradgardssoffa.pdf

 Kostnad för virke och skruv blev 210 kr. Som tur var kunde vi låna en skruvdragare för det hade inte varit kul att göra dem manuellt.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards