Alla inlägg under september 2009

Av Alma - 29 september 2009 21:40

Varje höst köper vi åtminstone en pumpa och gör soppa på!

Förra året fick vi leta i flera butiker för att hitta en. I år gick det lättare, de låg så fint på Coop i förra veckan och väntade på mig. Idag blev det sopp-kok och brödbak i form av klassiska rågkakor (såna naggade med hål i mitten). Dessutom har jag gjort några smycken, tagit en liten promenad och även sovit en stund på eftermiddagen.


Det är lite speciellt faktiskt att jag nu bara ska vila, kolhydratladda, träna på profylax och vänta in vår bebis.

De dagar jag har varit hemma ledig men vetat att jag skulle tillbaka till jobbet har livet känts ganska som vanligt (eller så vanligt som det varit sedan jag blev gravid). Nu är det väldigt påtagligt att vårt liv håller på att förändras helt och hållet. 2 veckor kvar till beräknat datum den 14:e.

Jag har en känsla för den 16:e... fråga mig inte varför!



Av Alma - 27 september 2009 16:33

Grodden har fått en present! En fin barnbok!

Det var lika roligt för mig och Olof!!!

Nostalgi i stora skopor :)

  

Jag läste den högt till eftermiddagsfikat på äppelkaka som Olofs mormor bakat!


Olof drack kaffe och jag har börjat dricka hallonbladste som ska hjälpa till att stärka livmodern och ge kraftigare värkarbete när det är dags samt snabbare läkning efteråt. Låter ju inte fel, om det nu fungerar. Värt ett försök!


Av Alma - 23 september 2009 17:39

Nyss fick jag ett SMS med ett Grattis!!

Till vadå tänkte jag genast, ingen födelsdag eller namnsdag eller något har ju hänt. Sen kom jag på att jag nog hade formulerat mig lite tokigt på Facebook på eftermiddagen. Skrev "Alma är trött och bebis är pigg".

Tryckte genast på datorn och loggade in på FB. Naturligtvis var det vad ett par stycken hade tolkat det till.

Bara att dementera! Tänk vad fräckt att lura dem så - det var verkligen inte min avsikt. Det kan bli så tokigt ibland...

Det är inte dags ännu. Idag är det 3 veckor till beräknad födsel och jag har inga tecken på att det skulle komma tidigare.

Har sovit riktigt dåligt ett par nätter och är lite sliten. Grodden däremot övar sin akrobatik fast det inte finns plats. Den är alltså pigg, för jag tvivlar på att den gör allt detta i sömnen. Den sover på natten när jag försöker att sova så då stör den iallafall inte mig :) Men trött blir Alma ändå.

Förlåt för lureriet - jag ska verkligen tänka på hur jag formulerar mig närmsta veckorna!!!


Imorgon ska vi på visning på förlossningsavdelningen så det är ett steg närmare åtminstone :)


Av Alma - 20 september 2009 18:46

Nu är det en tiondel kvar... (siffror från blimamma.se)

  •  Du är gravid i vecka 36+4 (läs mer).
  •  Bebisen väger c:a 2951 gram. *
  •  Bebisen är c:a 48.9 cm från hjässa till fot. *
  •  Du har klarat av 91% av graviditeten.
  •  Du har 23 dagar till förlossningen.

  • 23 dagar! Det är ofattbart. Humöret går upp och ned. Förväntan blandas med oro och nyfikenhet. Vi förbereder oss, Olof och jag, inför förlossningen, men hur mycket kan man egentligen förbereda sig för något som är olika för alla och som är helt okänt hur just du kommer att uppleva?

    Med risk för att sätta spöken i de sista veckorna så har min graviditet verkligen varit bekymmersfri. Det är naturligtvis inte för sent för att få graviditetskrämpor men jag har ju sluppit allt hittills.

    Mår jättebra och upplever det som ett litet nederlag att inte kunna cykla längre. Måste acceptera att det är stort att jag har cyklat fram till vecka 36! Ändå så kommer det att vara så skönt när det är över. Det känns verkligen som att jag har varit gravid en evighet nu (och faktiskt nästan hela året!).

    Har absolut inget att gnälla över men såklart börjar det att vara tungt trots att jag mår prima. (Att sova en längre stund är i princip omöjligt.) 

    Är så vansinnigt nyfiken också på liten Grodd. Är det en flicka eller är det en pojke? Kommer bebis att ha hår eller vara skallig? Hur stor kommer den att vara?

    Det är så spännande så det är inte klokt!

    Av Alma - 19 september 2009 15:38

    Idag har jag lyssnat på ett gäng Sommar-pratare som jag inte kunde lyssna på i somras. Passande eftersom det är som sensommar här i Kalmar, med sol och frisk luft.

    Jag har slagit rekord i konsten att ta det lugnt. Sov till och med efter lunchen. Har handarbetat lite grann och lyssnat på Hanna Hellqvist, Nour El-refai, Bodil Malmsten och Katerina Janoush. Blandad kompott men jag har plockat lite i listan. Ska höra på Frida Hyvönen men det kan jag göra imorgon.

    Olof kom nyss hem ifrån sitt lilla lördagsfiske han fick dispens att åka på. Han förtjänade det som avkoppling!

    Han har jobbat hårt mot en deadline, samt haft en mängd bebisrelaterade möten och besök och dessutom skjutsat mig till jobb och annat. Cyklar inte längre. Vill verkligen inte riskera att den smått skumpiga cykelvägen ger Grodden idén att vända sig uppåt igen.

    Trivs så bra med de små fötterna under revbenen till höger :)


    Föräldragruppen igår var också jättebra. Vi gick igenom förlossningsförloppet och pratade smärtlindring och ställningar. Det var också information från BVC och socialtjänsten. Eftersom vi inte är gifta så måste vi rodda med faderskapserkännande och sådant. Vi hade också fortsatta övningar på andning och avslappning. Det är mycket bättre än jag trodde det skulle vara att gå på detta. Tror att det passar oss bättre att få gå på de här utbildingsgruppen med BM-studenter än på MVC med barnmorskorna där. Fast jag vet ju inte hur det hade varit. Nöjda är vi iallafall.

    Tror jag ska gå liten en promenad nu! Måste röra på benen lite varje dag.

    Av Alma - 15 september 2009 19:29

    Grodden behövde inte alls vändas!

    Den har lurat alla barnmorskor som har kännt och klämmt. Men Ultraljudet ljuger inte och huvudet är placerat nedåt precis som det ska. Nu när läkaren har guidat mig till hur bebis ligger är det liksom självklart vad som är vad men tidigare har jag inte varit alls säker. Det som BM-Kajsa trodde var huvudet är fötterna. Den håller ihop dem och trycker utåt och det blir en hård bula... Med facit i hand har den varit rätt vänd under minst 3 veckor om jag bedömer rätt!

    Det var ett riktigt härligt besked och jag är så lycklig och så lättad att allt är bra. Vill föda naturligt och risken för planerat snitt känndes inte alls charmigt att ha hängandes över oss som ett mörkt moln.


    Under dagen har jag först sovit ikapp (natten var lite orolig sömn såklart) och sen vilat och virkat lite grann.

    Det var lite jobbigt att inte få äta på så länge och jag somnade när vi kom hem igen. Tur att jag inte behövde åka till jobb på em.

    Känslan då vi kom till Förlossningsavdelningen var lite speciell. Jag såg att Olof blev himla nervös, jag också såklart. Alla vi mötte var dock underbara och fick oss att känna oss väl bemötta och trygga! Bådar gott inför nästa besök :)

    Av Alma - 15 september 2009 08:12

    Här sitter jag på fastande mage och om 20 minuter ska vi åka till Förlossningen för kontroll och eventuellt en vändning av bebisen. Om den ligger fel och jag måste säga att jag tror att den faktiskt gör det. Jag tror att den är på tvären igen, att den växlar lite mellan tvären och att sitta upp.

    Det är inte kul att vara utan frukost. Grodden är igång och hur pigg som helst - säkert för att stackaren utsätts för min mage som morrar och vill ha frukost. Det kommer dröja ett antal timmar också innan vi får äta. Först CTG i en halvtimme, sen ultraljud, vändning och så CTG igen i nån timme. Sen mat!

    Vi är inte oroliga! Det här är något som görs jämt har vi förstått. Även förr i tiden, innan fosterövervakning fanns, så har man vänt bebisar.

    Håll tummarna för att Grodden accepterar att ligga kvar med huvudet nedåt så att vi kan se fram emot en naturlig förlossning :)


    Av Alma - 12 september 2009 09:39

    Igår var en riktigt härlig ledig dag!

    Jag fick fint besök av en vän med sin lille 5 1/2 månaders.

    Grodden fick låna massor av schyssta kläder och det är vi oerhört tacksamma för!

    Sedan kom Olof hem med sushi och vi åt alla lunch innan vi fick skynda till föräldragruppen.

    Denna vecka hade den trevligt nog utökats med ytterligare ett par där Olof känner den blivande pappan sedan tidigare! Världen är liten! De är jättetrevliga, jag bjöd in henne till syjuntan och kanske vi kan ha ett positivt utbyte av dem även efter föräldrautbildningen.

    Det blev givande diskussioner igår och även att öva på avslappningstekniker. Roligt att det ger så mycket!

    Efteråt var vi en tur till IKEA tillsammans med en annan vän. Vi skulle bara ha lakan till spjälsängen, handdukar till att sköta på och tvättlappar. Vi kom inte heller hem med något onödigt - bra jobbat av oss :)


    Besöket hos BM gick bra med avseende på hjärtljud, alla mått, vikter och värden som vi trodde. Dock så ligger troligtvis Grodden fortfarande åt fel håll. Vi ska därför in på kontroll på förlossningen nästa vecka och om bebis verkligen ligger i säte så kommer de att försöka att vända den. Försöker att inte oroa oss! Det är så vanligt med vändningsförsök och så väldigt ovanligt att det händer något i samband med det. Vi blev lugnade igår också på föräldragruppen där vi pratade lite om det.


    Nu sitter Grodden och jag vi datorn och lyssnar på Alicia Keys. Vi ska göra en förteckning över alla fina kläder så vi minns vad vi lånat och av vem!

    Trevlig helg!

    Ovido - Quiz & Flashcards