Alla inlägg under maj 2007

Av Alma - 28 maj 2007 22:52

Idag började jag att jobba på Kemilabbet Eurofins! Det är väldigt god stämning, trevliga arbetskamrater och jag känner mig behövd och efterlängtad - det finns massa jobb och mer blir det under sommaren som är högsäsong för vattenprovtagning! Jag tror jag kommer att trivas jättebra där och det känns skönt även om jag nog kommer få jobba hårt. Det är mycket att lära nu första tiden men det är bara att öva och fråga.


Det blev inget bad igår tyvärr. Precis när vi var klara med jobbet att tömma 2 ryssjor samt att passa på att fiska lite (Olof är galen ni vet) så blåste det upp och blev mulet så det var för kallt. Jag hoppas kunna göra premiärdoppet snart =)


PÅMINNELSE: Missa inte Olof och gäddorna i Mitt i Naturen på onsdag kl 20.30 om är roade!

Av Alma - 27 maj 2007 12:57

Bloggvärlden är full av listor och jag ska inte vara sämre =)Den här är en utmaning från Lolita (lite modifierad):


 

Födelsedag: 5 december
Syskon: Niklas 25, Disa 18 och Alfred 6
Hårfärg: Ljusbrun
Ögonfärg: Blå
Vad shoppar du helst: Skor och accessoarer
Hur många par skor har du? Inte tillräckligt, haha (men nog över 20)
Hur många par byxor har du? 5

Hur många klänningar har du? Kanske 20, en del vintage och hemsydda!

Har du några smycken som kostat över 1000 kr? Min förlovningsring
Färg: Grön just nu

Sport: Inte min grej… om jag måste – yoga, jogga och simma
Ord: Kärlek

Snusat? Nej
Hoppat bungyjump? Japp! På NZ!
Brutit mot lagen? Cyklat utan lyse…
Fått dig själv att kräkas? Nej, aldrig.
Vad använder du för schampo? Sunsilk Brunette
Vad är du mest rädd för? Att aldrig känna mig trygg på arbetsmarknaden

Vad lyssnar du på just nu? Let’s just laugh med Lemonheads
Pizza eller choklad? Beror på om jag är hungrig eller sugen!

Guld eller silver? Både och!
Roligast idag: Vi ska till sommarstugan så det kanske blir premiärdopp i Kalmarsund!
Vad vill du helst av allt göra just nu? Äta lunch och sen åka!

Av Alma - 24 maj 2007 15:31

Vilken härlig dag! Jag har precis promenerat barbent runt hela stan (som inte är så stor men ändå), fikat på biblioteket och varit i tygaffären. Det blåser ljummet och överallt äter folk glass. Människor blir verkligen som tokiga när det äntligen är varmt. Igår åt Olof och jag middagen ute som picknick! Bredvid en syrenbuske som doftade jättegott vid dammen som ligger bakom husen på andra sidan vägen. Det var mysigt att sitta och prata lite, han var ute och fiskade 4 kvällar i rad (till kl 02 också) så igår var han hemma!


Itygaffären fick jag tag på foder och band som matchar mitt senaste projekt. Jag syr en klänning av en av mormors gamla långklänningar. Jag älskar att återanvända gamla plagg/tyger, först sprätta isär allt och sen se vad det räcker till för nytt! Just den här klänningen var livet förstört på, av ålder och svettfläckar. Kjolen var dock så vid att den räcker till en ny klänning. Jag kommer lägga upp före och efter bilder sen. Förhoppningsvis kan jag ha den på någon sommar-fest!

Av Alma - 22 maj 2007 15:38

Konsumentmakt - Ja Tack! 

Varför är det så svårt att få tag på miljövänliga textilier i Sverige idag? Naturskyddsföreningen har släppt en rapport som heter "Tyg eller Otyg?" och ni hittar den här:

http://www.snf.se/pdf/pdf-textilfakta-mvv.pdf


Mode har blivit ett allt större intresse och jag delar det intresset. Idag förbrukar vi 24 kg textilier per person och år i Sverige. 1994 var siffran 15 kg. Att få ned konsumtionen till rimliga nivåer och ändå hålla ekonomin igång är enligt mig nog en av de svåraste utmaningarna för "det hållbara samhälle" som vi jobbar mot (det och bilåkandet!). Att shoppa mindre betyder inte att man blir mindre intresserad av mode eller kommer klä sig mindre trendigt. Bara att få bort "impulsköpen" skulle vara ett stort framsteg! Och naturligtvis att få in mer miljövänliga textilier i butikerna så att vi konsumenter kan visa att det är det vi vill köpa.


 Bomull kräver extremt mycket gödsel, konstbevattning (85 % av Aralsjön och dess 24 unika fiskarter är borta) och bekämpningsmedel (40 000 bönder dör av bekämpningsmedel årligen). Snart står GMO-bomull för 50 % av produktionen. Bara för att vi inte äter bomull ska vi acceptera att den är genmodifierad?!


 Allt detta för att vi ska kunna köpa en tröja för 99 kronor, använda den 2 ggr och lägga den i UFF-lådan! Snälla tänk till när ni handlar och spana efter ekologiska textiler! (och läs i rapporten...)

Kram!

Av Alma - 20 maj 2007 21:22

Idag har jag varit ganska dålig, lite febrig och trött, läst lite och sovit under eftermiddagen. Nu känns det lite bättre och jag ska titta lite på TV. Olof är och köper lite godis åt mig (oss)! Tänk att jag inte varit sjuk på hela vintern typ och så blir jag sjuk i maj... Det har nog bidragit att jag inte har träffat så mycket folk. Tänk! Jag har kommit på något positivt med att vara arbetslös... man blir inte förkyld =)


Olof kom hem kl 20 efter 5 timmar under vår bil och han såg verkligen ut som en bilmekaniker, helt svart i pannan och om händer. Nu har vår bil, Pärlan, genomgått en operation och blivit med dragkrok. Främst för att kunna dra båt-trailern men man vet ju aldrig om det behövs till något flyttlass eller nåt någon gång så det är praktiskt!


Hoppas ni alla är friska! Over and out!

Av Alma - 19 maj 2007 11:49

Nu är jag också förkyld, det bröt ut igår under filmen vi kollade på på kvällen. Medan Olof är pigg nog att jobba idag, fast han är nog tvungen faktiskt, så det är tur han är bättre. Eftersom han var på kurs i början av veckan skulle han jobba och de andra få ledigt i helgen. Jobbar man med något levande, djur eller fisk, kan man inte bara utebli, så är det ju.


Själv har jag ont i halsen så jag ska inte ut i blåsten idag. Bor man vid havet så blåser det! Jag måste ändå bara säga att det är så underbart att bo vid vattnet igen. Tänk att jag visste att jag saknade det alla år i Lund men inte tänkte på just hur mycket det betyder för mig att kunna promenera vid vattnet! Det ska bli så härligt i sommar att kunna bada efter jobbet! Ett par år i rad har jag faktiskt kunnat premiärdoppa mig i mitten av maj, det känns inte lika aktuellt i år, värmen känns inte fixerad, den kommer och går liksom... idag är bara 13 grader här!


Nu ska jag ta lite te med honung! Ha det bra och håll er friska =)

Av Alma - 18 maj 2007 18:38

Det har blivit mycket Olof på min blogg denna veckan ser jag nu! Min raring kom hem förkyld från kursen i Sthlm och ligger nu till sängs alldeles snörvlig och hostig. Extra synd om honom eftersom hans familj är här i sommarstugan denna helgen och han såg fram emot att fiska med sin far och bror! Jag har klarat mig hyfsat hittills, känner nåt i bihålorna, men jag köpte lite Echinacea-brustabletter och håller tummarna. Idag har det varit soligt och blåsigt här i Kalmar. Syrenerna har slagit ut, är inte det lite tidigt? Det doftar gott iallafall!


Vår middag står i ugnen, lax i paket med grönsaker. Tack Emma för receptet! Om Olof mot förmodan mår bättre imorn så ska vi nog ut till stugan, men ikväll tar vi det väldigt lungt. Jag fick nya numret av Glamour idag så jag är nöjd med att softa på soffan =) Ha det bra!

Av Alma - 18 maj 2007 12:57

Sådär håller man bara en gädda om man är van att hantera dem!


Se Olof visa sitt arbete och berätta om sin forskning i SVTs "Mitt i Naturen". Programmet sänds onsdag 30 maj kl 20.30! Även 1/6 14:30 och 2/6 10:30.

Ovido - Quiz & Flashcards