Alla inlägg under maj 2007

Av Alma - 4 maj 2007 11:13

Jag vet inte vad som händer med veckorna, de bara rusar förbi och lämnar mig med en känsla av utomordentlig hopplöshet. Var är min energi? Förhoppningsvis ska vi ladda batterierna lite i Habo denna helgen med Olofs föräldrar! Lite trädgårdsarbete kanske? Olof behöver också vila lite, han har jobbat hårt.

Saker att se fram emot:

Disas Student!

Börja jobba! (Trodde man inte man kunde längta till, haha)

Besök av tjejkompisar, hoppas inom kort!

Varmt nog för bara ben i klänning!


Trevlig helg!!!

Kanske bloggar ifrån Habo också, vi får se!

Av Alma - 3 maj 2007 18:35

Hihi.. idag har jag lagat något som jag garanterat inte trodde att jag nånsin skulle laga nämligen Bohusländsk fiskpudding! Jag visste inte ens att det fanns innan idag. Historien tar sin början vid ganska mycket risgrynsgröt. Jag hittade en stor påse risgryn i skafferiet och kokade många portioner gröt. Den blev mindre bra, den enda jag känner som kokar riktigt god risgrynsgröt är min pappa!

Jag hatar att slänga mat och tack vare Tasteline.com kunde jag finna ett recept som innehöll risgröt och som inte var en efterrätt! Min pudding står i ugnen nu så jag vet ännu inte hur det smakar så betyg kommer senare, det är tur att Olof äter allt jag serverar =).

Man blandar gröten med kokt fisk (sej i mitt fall) och ägg och muskotnöt och sätter i ugnen. Till ska serveras pepparrot (som jag hoppas Olof köper på väg hem), kokt potatis och smörklick samt råriven morot. Det känns väldigt svenskt och väldigt husmanskost....

Ha nu en trevlig kväll! Kram!


Update: Det var inte så dumt alls faktiskt. Det smakade varken för mycket fisk eller för mycket gröt. Pepparrot var fint till men även citron hade passat bra till, det saknade vi!

Av Alma - 3 maj 2007 10:41

Jag avgudar Kate Winslet och hon gör mig verkligen inte besviken i den här filmen heller! Hon spelar en ung mamma som är besviken på sitt äktenskap till äldre man och känner sig otroligt instängd i rollen som hemmafru där hon inte får intellektuell stimulans. Hon går till en lekpark för att fördriva tiden och där träffar hon en hemmapappa spelad av Patrick Wilson (snygg som attan och hittills okänd för mig då jag har missat Phantom of the opera och Hard candy) som läst juridik men inte klarat sluttentan. Hans framgångsrika fru spelas av duktiga Jennifer Connelly. Med i historien finns också en blottare/pedofil och hans mamma och en före detta polis numera medborgargardist. Teman är föräldraskap, besatthet, lycka och ensamhet. Alla kämpar på olika sätt för att hitta sin plats i samhället och komma tillrätta med sig själva och sina misslyckanden. Familjerna bor i samma lilla amerikanska samhälle med fördomar, skvaller och perfekta ytor. Det är en fängslande film, ganska lång men det glömmer man, och historien fylls på med hjälp av en berättarröst vilket är ett grepp som passar bra här. Det är underbart att få se så mänskliga karaktärer på film och regissören balanserar de olika historierna och hoppen mellan dem på ett mycket njutbart sätt. Kom ihåg denna film nästa gång du ska hyra!


Update: Jag ber om ursäkt! Den är inte släppt på dvd ännu, kommer i slutet av juni som jag förstått det, my bad!

Av Alma - 1 maj 2007 13:32

...med kallt och blåsigt =)

Jag har en envis förkylning som inte riktigt vill släppa. Det blev inte bättre av att jag cyklade till IKEA i söndags. Jag skulle bara ha en sån där praktisk krok att hänga över badrumsdörren. Som det ofta blir på IKEA kom jag hem med en filt och saker som smörknivar, grytlappar och ljus. Inget var onödigt men ändå inte riktigt viktigt att köpa just då! Filten älskar jag och den var ett fynd. Den är vit och fin mot den nya bruna soffan till skillnad mot den grå vi har haft som inte matchade alls! Så nu är jag riktigt stylish då jag kollar på film, hehe! För att komma till saken så blåste det upp under tiden jag var i varuhuset och det var motvind HELA vägen hem, kall sådan. Jag var så utmattad och nedkyld att jag åt skorpor och te och somnade i soffan under nya filten. Sen har halsontet förvärrats efter det...


Igår kväll trotsade vi kylan och gick till Kalmarsundsparken för att se Valborgselden. Det var fint och de hade ett litet tivoli där vi köpte brända mandlar! Vi stod lite vid brasan, sprang på Olofs chef med familj och gick hem sen. Det var en ljus och vacker kväll men bara 7 grader... Bilden är från Kalmar kommun och i år var elden lite längre ifrån slottet, annars såg det ut ungefär så =)

Idag så tvättar jag några maskiner och Olof jobbar som vanligt. Han har kameran med sig för jag kan inte hitta den, och det kan betyda att han kommer att ringa senare och säga att han vill fiska hela kvällen... När kameran dyker upp har jag ett par saker att visa upp! Vi ses då!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards