Alla inlägg den 16 maj 2007

Av Alma - 16 maj 2007 11:37

I lördags var vi som sagt i sommarstugan och planterade. Där finns rabarber och den hade vuxit så mycket på 2 veckor att det var fritt fram att skörda! Resultatet blev en paj, kräm är också gott men vi älskar båda paj...

När jag har gjort rabarberpaj tidigare har jag ofta gjort en smuldeg på en höft och strött över. Det blir alltid gott men jag tänkte jag ville pröva ett nytt recept den här gången.


I "Nya Annas Mat" hittade jag Vårens rabarberpaj. Det är för övrigt en klockren kokbok så om du inte har den så är det ett tips! Kanske också som present till någon som tar studenten i år och ska flytta hemifrån. Den är roligare än en bas-kokbok men ändå inte krångliga saker som får en att fly köket och beställa hem pizza =)


Vårens rabarberpaj 6 port

Deg:

175 g smält avsvalnat smör el marg (jag tog 150g)

4 dl vetemjöl

1 dl socker

1/2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker


Fyllning:

800 g späd rabarber skuren i bitar

1 dl socker

2 msk potatismjöl


Blanda mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker. Rör ned smöret och arbeta ihop. Tumma direkt ut det mesta av degen i en pajform och strö över potatismjölet. Varva socker och rabarber i pajskalet. Strö över resten av degen överst. Grädda i 200 grader 30 - 40 minuter.


Vi hade inget till (vi glömde köpa vaniljsås) och det var jättegott men jag tror lite vaniljsås eller ännu hellre lite vaniljglass lyfter pajen ännu ett

snäpp!


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards