Direktlänk till inlägg 28 maj 2008

Lästips - Nya tidningen EcoQueen

Av Alma - 28 maj 2008 16:58

Idag har jag varit till Borgholm tur och retur, restid enkel resa 50 minuter, för att få intro till den andra Ullcentrumbutiken där jag kommer stå ibland i sommar.


På bussen läste jag nya tidningen EcoQueen som liksom CAMINO är en tidning inriktad på ekologisk/miljövänlig konsumtion. Ideén är lyx och glamour men alltså i ekologisk tappning. Tidningens känsla känns fångad i typmeningen: "Ecorebellen 2008 älskar att njuta av glamour och härlig lyx - men med gott samvete" på sidan 105. Jag uppskattar verkligen att de tar fasta på att ekologiskt inte måste vara beiget och tråkigt. Men det måste inte vara enbart lyxkonsumtion heller - det ska vara det som blir normen, inte något märkvärdigt utan till för alla.

Poängen är ju den att vi måste konsumera mindre är vi gör idag, särskilt som vi faktiskt blir fler och fler på jorden. Detta trots att vi än idag låter människor dö av helt onödiga anledningar.

Som exempel:

20 000 bomullsbönder dör årligen av bekämpningsmedel. Att köpa kläder i hampa eller lin (resurssnålt att odla) istället för bomull är redan där miljövänligare (och bättre för bönderna) även om de kläderna inte är ekologiska. Vi måste använda fantasin. Förstår ni vad jag menar? Det finns många små steg vi alla ska börja ta utan att det behöver stå eko (eller eco) på precis alla varor vi köper hem. Lite mer sånt efterlyser jag faktiskt i båda dessa tidningarna. Hur vi ska tänka! Hur vi bryter dåliga vanor och tar in nya! Det är inte lätt, jag kan en hel del men jag har ju studerat miljövetenskap för sjutton... och jag lär mig nytt hela tiden.

Det låter som att jag sågar EcoQueen lite men det är faktiskt mycket trevlig läsning och intressanta intervjuer/artiklar. Den är jättesnygg och känns välgjord och jag uppskattar att de tar upp ämnet även om allting är konsumtionsinriktat och lyxvinklat (LRF media som ger ut den har också Gods&Gårdar, Lantliv och Drömhem och trädgård). Är det ett sätt att nå ut så är det väl ett bra första steg. Får hoppas på tyngre miljötips i kommande nummer. Vi kan inte köpa bort vårt dåliga miljösamvete med många ekoprodukter - vi måste alla ändra livsstil också - det hoppas jag kommer ännu mer i fokus framöver. Svårt onekligen - i plattTV apparaternas förlovade land Sverige - där många nya modeller bara har standby, ingen off-knapp, och drar 3 ggr mer el!


Update: Det finns fler som tycker åt mitt håll, det här skulle jag skrivit om jag var bättre på att formulera mig! Rakel Chukri är jätteduktig journalist!

http://sydsvenskan.se/kultur/rakelchukri/article326177.ece

 
 
Ingen bild

mica

28 maj 2008 23:24

Tusen tack för tipset.Jag förstår vad Du menar! :-)

 
Ingen bild

Herta

20 juli 2008 02:38

Cheer up, var inte så deppig - det handlar väl inte om att "köpa bort sitt dåliga samvete" utan att köpa bättre produkter. Med att handla eko så satsar man på dyrare och därmed färre plagg - redan där kommer man från slit och släng mentaliteten. De giftfria och bra material , lin och bambu som du talar om, i modern och häftig stil finns. Kolla in butiken Berthas Eco Fashion, som kör med med den filosofien som du talar om - Arbor, howies, Ann Pure Nature osv

 
Ingen bild

alma

20 juli 2008 22:50

Nej Herta. Det är verkligen inte det det handlar om för min del men är verkligen det som många många gör - vilket Ecoqueen är ett utmärkt bevis på. Frukten av en fortsatt hög konsumtion som man rättfärdigar genom att det är ekologiska produkter. Ekolyxprodukter som utgör en ny sorts statussymboler. Det är såklart bra att det konsumeras mer eko (och som förhoppningsvis inte är en övergående trend) men min dröm är mindre konsumtion totalt sett och en livsstilsändring helt enkelt. Och jag känner till kläder i bättre material, jobbar för tillfället för Ullcentrum, men tack iallafall!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alma - 11 juli 2011 21:37

Jag har en liten sida där jag visar upp mitt handarbete och deltar i en cyber-syjunta. Den som är road av det är välkommen in dit: http://sondagspyssel.blogspot.com         ...

Av Alma - 29 september 2010 22:15

Det funkar inte att blogga för mig just nu... Jag vill gärna fortsätta egentligen, för de få läsare jag har, släkt och vänner som kollar in vad vi gör. Men heltidsjobb och livet med Iris vill annorlunda. Lilla blomman har inte så stort sömnbehov, hon...

Av Alma - 29 september 2010 22:11


En bild på en toppen kofta som jag stickat till Iris:    Mönstret är Drops och man stickar i dubbelt garn så det är snabbstickat på nr 4 + 4,5. Fick slut på rosa garn - därav den lila halsringningen - men det blev faktiskt väldigt fint att ha de...

Av Alma - 5 september 2010 11:15


Det var runt midsommar som vi bestämde oss för att få till vårt bröllop nu i sommar. Vi har varit förlovade i snart 4 år och vi har börjat planera och sedan lagt det på is ett par gånger under den tiden. Med Iris till världen och massor av annat som ...

Av Alma - 24 augusti 2010 21:21


Vårt bröllop var enkelt och spontant och med ett litet litet gäng familj och fåtal vänner närvarande. Vad vi däremot fick i present var en riktig bröllopsfotografering. En vän till Olof har det som bisyssla och gav oss i present att fotografera all...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards