Alla inlägg den 22 oktober 2009

Av Alma - 22 oktober 2009 17:43

Hittade en intressant artikel skriven av en barnmorska som funderat över det här med BF-datum-stressen och att "gå över tiden". Hela uträkningen är naturligtvis gjord av män och baserat på månen på ett sätt som eventuellt kan ifrågasättas... Som med alla standardiseringar så utgår man ju även ifrån att alla kvinnor är lika...

Spännande också att läsa att vi i norr föder senare än de runt ekvatorn för våra barn behöver vara fetare för att överleva första tiden samtidigt som kvinnor där inte skulle klara värmen om de blev för tunga!

http://www.barnmorska.net/blogg/29-blogg/267-ga-over-tiden.html


Datumet man får blir så snabbt behandlat som en sanning eftersom det underlättar för vårdpersonalen antar jag. De allra flesta barn föds faktiskt efter BF-datum så man borde verkligen inte haka upp sig på det som förstföderska men det blir lätt så - uppenbarligen. Jag vet mycket väl att jag inte har 28 dagar menscykel eller helt regelbundet heller för den delen. Istället för att vara 41+0 idag kan jag lika gärna vara 40+3. Och det är ändå bara siffror...

Önskar att jag hade letat information om detta tidigare men det är ju tillräckligt mycket i huvudet just nu inför att bli mamma och på något sätt så tror man verkligen inte att man kommer att passera datumet så långt - fast man vet att det inte är så ovanligt. Själv är jag förstfödd och var punktlig vilket kanske påverkade mig det också.


Idag har jag varit väldigt tillfreds och lycklig och avslappnad iallafall! Vinner inget på att räkna dagar!

Liten därinne rör sig och bökar så gott den kan i det trånga och mår uppenbarligen bra. Behöver kanske bara lägga på sig nåt hekto till :)

Bäst att jag går och äter middag, haha!

Av Alma - 22 oktober 2009 13:24

Dagens lilla promenad bestod av en tur till vår ICA för att hämta ut ett paket. Olof har nostalgi-köpt några Kalle Anka album (bl a Matterhorns guld som vi aldrig hade själva bror min och jag).

Jag köpte en baguette och väl hemma förvandlade jag den till god lunch åt oss.

Sallad och strimlad vitkål i botten. Massor av nymixad hummus med vitlök och persilja. Paprikastrimlor. Varma skivor av nystekt haloumiost och toppat med svarta oliver. Det var mumsigt och nu blir det sova middag för Grodd och mig själv medans Olof jobbar hårt. Sen tar vi kaffe kl 16.

Av Alma - 22 oktober 2009 10:35

Jag har precis beställt 2 tröjor från HM-shoppen på nätet. Butikerna här i Kalmar är så oinspirerande att gå i så jag kan lika bra handla på postorder...

En tröja med "farfarsknäppning" så att det blir praktiskt att plocka fram brösten när det ska ammas. Grå också så att fläckar inte syns direkt...

Dessutom beställde jag en kofta! Naturvit, angora och med massor av pärlor påsydda vid halsen och framtill! Hur söt som helst men det begriper jag naturligtvis att det inte är så praktiskt när jag kommer ha ett spädbarn... Jaja, den får hänga som prydnad och användas när jag kommer iväg på grejer utan Grodden så småningom! Jag är ju fortfarande Alma och den kommer att vara så fin till flera av mina kjolar med vidd. 50-talsstil :)


Dagen är grå och vi väntar vidare på vårt lilla underverk :)

Jag kom bara 1 vante igår så idag blir det att göra den andra...

Ovido - Quiz & Flashcards