Alla inlägg den 16 september 2008

Av Alma - 16 september 2008 11:05

Teckna en prenumeration nu! Eller ge bort till en vän!

På tidningen CAMINO såklart! Ni kanske tycker att jag tjatar men förra veckan fick jag senaste höstnumret och det var så bra.

Sveriges bästa magasin på temat hållbar utveckling, full av inspiration för smartare och mer miljövänlig livsstil. Hemsidan är också jättebra med massor av nyheter, tips och listor på alla "vänner" dvs företag som håller stilen och miljöprofilen.

http://www.caminomagasin.se/c/prenumerera

Ett år med 4 nummer kostar 160 kr - en mycket liten summa för att stötta deras del i allas vårt gemensamma miljöarbete.


Update:

Som prenumerant får man rabatter hos lite olika Caminovänner och just nu är det 10 % på den fenomenala Mooncupen hos www.amandasintima.se fram till 30 nov.

Av Alma - 16 september 2008 10:37

Jag kom hem efter min träff med syjuntan och hittade trattkantarellerna i köket och tänkte att det är väl lika bra att äta dem redan idag!


Olof höll på med akvariefiskarna och medicinen till dem (vi hoppas det funkar nu och de blir friska) så jag tog mig an middagen.


Trattkantarellsoppa med gröna linser (4-5 port.)


2 dl gröna linser

4 dl vatten

1 stor gul lök

ca 0,5 liter trattisar

olivolja

1 liter grönsaksbuljong

örtkryddor (t ex fransk örtbl. eller bara oregano eller annan)

3 msk vetemjöl eller maizenaredning

 2 dl grädde

salt och peppar


Koka linserna i 4 dl vatten på svag värme i ca 25 min. tills de är mjuka - häll av eventuellt överflödigt vatten.


Under tiden linserna kokar:

Hacka gul lök och bryn den långsamt i olivoljan tillsammans med svampen i några min. tills det mjuknat. Tillsätt buljongen och örtkryddor och sjud i 10 minuter.

Rör ut redning i lite vatten och vispa ned i soppan. Tillsätt grädden och linserna och koka någon minut. Smaka av med salt och peppar.


Vi åt ostsmörgås till på ett väldigt gott danskt rågbröd! Nu har jag ätit trattkantarellsoppa 2 ggr på en vecka - det har nog aldrig hänt förut!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards