Alla inlägg den 17 mars 2008

Av Alma - 17 mars 2008 10:34

Jag fick ett bak-ryck igår eftermiddag! Jag har ett ex av Sju sorters kakor som jag fick av mormor 1990 (tryckt 1985 och innehåller det gamla namnet på chokladbollar som orsakar debatt titt som tätt - vissa vägrar ju släppa det). Jag har bakat många många av recepten men jag kan inte minnas att jag någonsin bakat denna mjuka kaka. Det låter helt enkelt inte så märkvärdigt men den blev fantastiskt god! Lätt som en fjäder men ändå saftig och mjuk. Testa - passar som Påskrecept med tanke på "lätt som en fjäder" ;) Jag skulle fotografera den men den var inte intakt så länge...


Kanelkaka

Ugn 175 grader C (varmluft 175)


3 ägg

2 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 msk kanel

75 g smör

1 dl vatten

20 - 30 sötmandlar


Skålla, skala och strimla mandeln. Sätt på ugnen och smöra samt bröa en brödform eller en rund kakform på ca 1,5 liter.

Vispa ägg och socker riktigt pösigt, tillsätt mjölet blandat med bakpulver och kanel. Koka upp smör och vatten, rör om och häll det hett i smeten. Blanda och häll i formen. Strö över mandelstrimlorna.

Grädda i nedre delen av ugnen i 45 minuter. Testa med sticka om den är klar. Låt svalna en stund innan du stjälper ut den och vänder upp den med mandeln uppåt.


Jag kan tänka mig att det funkar alldeles utmärkt att byta kanel mot kardemumma! Lycka till med baket.

Av Alma - 17 mars 2008 10:22

Imorse gick Olof upp tidigt (halv 7) och började härja med frukost - han skulle vara hos tandläkaren kl halv 8 och dra ut en visdomstand samt laga 2 hål. Jag somnade om såklart och när jag sedan vaknade igen tänkte jag "shit nu har jag sovit bort hela förmiddagen". Klockan var bara 8.10 Så borde man göra varje dag... sparar en massa tid :) Alltså har jag redan hunnit äta frukost, läsa hela Barometern, städa undan efter igår kväll (disk och kläder och sånt), bädda sängen, titta länge på snöstormen utanför, klä på mig, skissa på en topp jag fick en vision om att sy, planera för dagens test-tovning av ull och diverse annat. Och tiden är bara 10.30 - fantastiskt! Idag är också syjunta - jippi! Jag kom en bra bit på den turkos sjalen igår kväll framför tv så det kanske blir klart under syjuntan och kan förevisas här imorgon - vi får se! Nu ska jag leta upp kakboken för ni ska få ett recept idag. Ses snart...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards