Direktlänk till inlägg 17 mars 2008

Kanelkaka!

Av Alma - 17 mars 2008 10:34

Jag fick ett bak-ryck igår eftermiddag! Jag har ett ex av Sju sorters kakor som jag fick av mormor 1990 (tryckt 1985 och innehåller det gamla namnet på chokladbollar som orsakar debatt titt som tätt - vissa vägrar ju släppa det). Jag har bakat många många av recepten men jag kan inte minnas att jag någonsin bakat denna mjuka kaka. Det låter helt enkelt inte så märkvärdigt men den blev fantastiskt god! Lätt som en fjäder men ändå saftig och mjuk. Testa - passar som Påskrecept med tanke på "lätt som en fjäder" ;) Jag skulle fotografera den men den var inte intakt så länge...


Kanelkaka

Ugn 175 grader C (varmluft 175)


3 ägg

2 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 msk kanel

75 g smör

1 dl vatten

20 - 30 sötmandlar


Skålla, skala och strimla mandeln. Sätt på ugnen och smöra samt bröa en brödform eller en rund kakform på ca 1,5 liter.

Vispa ägg och socker riktigt pösigt, tillsätt mjölet blandat med bakpulver och kanel. Koka upp smör och vatten, rör om och häll det hett i smeten. Blanda och häll i formen. Strö över mandelstrimlorna.

Grädda i nedre delen av ugnen i 45 minuter. Testa med sticka om den är klar. Låt svalna en stund innan du stjälper ut den och vänder upp den med mandeln uppåt.


Jag kan tänka mig att det funkar alldeles utmärkt att byta kanel mot kardemumma! Lycka till med baket.

 
 
Ingen bild

Sofia

24 februari 2009 20:57

Made this cake last weekend. So yummy! Thanks for the recipe and it's good to see you're still baking!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alma - 11 juli 2011 21:37

Jag har en liten sida där jag visar upp mitt handarbete och deltar i en cyber-syjunta. Den som är road av det är välkommen in dit: http://sondagspyssel.blogspot.com         ...

Av Alma - 29 september 2010 22:15

Det funkar inte att blogga för mig just nu... Jag vill gärna fortsätta egentligen, för de få läsare jag har, släkt och vänner som kollar in vad vi gör. Men heltidsjobb och livet med Iris vill annorlunda. Lilla blomman har inte så stort sömnbehov, hon...

Av Alma - 29 september 2010 22:11


En bild på en toppen kofta som jag stickat till Iris:    Mönstret är Drops och man stickar i dubbelt garn så det är snabbstickat på nr 4 + 4,5. Fick slut på rosa garn - därav den lila halsringningen - men det blev faktiskt väldigt fint att ha de...

Av Alma - 5 september 2010 11:15


Det var runt midsommar som vi bestämde oss för att få till vårt bröllop nu i sommar. Vi har varit förlovade i snart 4 år och vi har börjat planera och sedan lagt det på is ett par gånger under den tiden. Med Iris till världen och massor av annat som ...

Av Alma - 24 augusti 2010 21:21


Vårt bröllop var enkelt och spontant och med ett litet litet gäng familj och fåtal vänner närvarande. Vad vi däremot fick i present var en riktig bröllopsfotografering. En vän till Olof har det som bisyssla och gav oss i present att fotografera all...

Ovido - Quiz & Flashcards