Alla inlägg den 11 april 2008

Av Alma - 11 april 2008 12:42

Känn er utmanade såhär en fredag i april! På DN's hemsida finns många roliga tester om städer, länder och annat. Jag körde testet på "hela världen" och kom upp till nivå 11 och fick en Travel IQ på 121 poäng! Jag är mycket stolt, hihi, fast med en del tur måste jag erkänna - det är inte alls lätt... Kommer du ihåg var Bam, Iran ligger och var ligger landet Bahrain? Roligt om du har några minuter över :)


http://www.svd.se/resor/resetest/artikel_633777.svd

Av Alma - 11 april 2008 10:15

Den här filmen är från 2005 - den gick helt förbi mig (och Olof) när den kom och en vän tipsade oss häromdagen att den var sevärd. Nicholas Cage spelar vapenhandlare i ett välregisserat och fruktansvärt, verklighetsbaserat nutidsdokument över en av de mörkaste sidorna av modern handel. Det är ingen film att se om man vill må bra, och den väcker många tankar, men det är en mycket bra film i hur den speglar människors olika sidor och tar upp moraliska aspekter - har man alltid ett val? De flesta människor har ett beroende, om det är droger, bekräftelse eller något annat varierar såklart. Undanflykter och lögner blir snabbt något en människa inte bara lever med utan för! Dessutom inser man att mycket hemskheter tar sin början i att så många människor som arbetar på viktiga poster (tull, gränsvakter etc) är så underbetalda och fattiga att de inte tvekar en endaste sekund att ta emot en muta! Dessutom bjuder den här filmen på underbart foto och mycket detaljer som förhöjer upplevelsen tillsammans med satir och humor. Nicholas Cage är ingen personlig favorit hos mig, han är stel tycker jag och har varit fel-castad i en lång rad filmer (allra sämst är han i "Kapten Corellis Mandolin" som för övrigt är en underbar bok av Louis de Berniere). Här fungerar han dock bra som den ukrainsk-amerikanske vapensmugglaren som lyckas övertala sig själv att han inte gör något fel.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards