Direktlänk till inlägg 24 april 2007

Boktips - deckare

Av Alma - 24 april 2007 11:02

Jag har tidigare inte varit något stort fan av deckare men jag har blivit indragen i den genren dels av Olof som gillar den men också av att de är så tillgängliga böcker. De kommer i pocket och det är många som läser och lämnar vidare pocketdeckare. Pappa + fru är också stora fans av deckare. Jag gillar och blir imponerad av ett genomtänkt mysterium med oväntade vändningar. Om jag för tidigt kan lista ut nyckeln så tröttnar jag.


Stieg Larsson (1954-2004) är författaren till Millenium-serien om 3 böcker. Jag har nu läst Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden. Larsson skriver mycket trevligt och det är onekligen underhållande och med oväntade hjältar och historier med en tvist. Böckerna är också skrivna med humor och värme. Det är också bra att huvudpersonerna inte är medelålders kriminalinspektörer. Larsson tar upp aktuella samhällsproblem och både media och politiker samt skolor och vård får sig sina kängor. Våld mot kvinnor är det centrala temat i båda böckerna och jag blir engagerad av säregna kvinnorätts-kämpen Lisbeth Salander som 45 kg lätt är för kaxig för sitt eget bästa! Min spontana kritik består i att Larsson är ganska fixerad vid personernas sexliv och även om det har sin givna plats i historierna så är det irriterande ibland. Jag störs också av de kopiösa mängder kaffe som dricks och måste omtalas varje gång. Det är dock bara småsaker i dessa spännande böcker med kvinnor som är smarta och starka och män som är fega och maktmissbrukande och riktigt obehagliga. Resultatet är deckare som griper tag och lockar dig att sträckläsa! Dessa böcker är ett givet par att ta med till hängmattan i sommar och ge dem en chans även om du vanligtvis inte gillar deckare!


Den tredje och sista delen i serien heter Luftslottet som sprängdes och kommer till sommaren så du kanske till och med hinner med alla tre under semestern!  
 
Ingen bild

Disa

24 april 2007 14:37

Mmm...jag gillade 'Män som hatar kvinnor', tog lång tid innan jag förstod vem som vad bad och vem som var good. Fick du den av pappa när du var här? kram:)

 
Ingen bild

Sofia

24 april 2007 17:47

Åhh - nu börjar jag längta efter hängmatta och semester (fast det var nog 7 år sen jag provade en hängmatta sist). Själv kan jag välja mellan att läsa Yrkes- och miljömedicin, Läkemedelsboken eller Cancer in Children. Blä... Men först ska jag iväg till danslektionen. Shake it, baby

 
Ingen bild

Alma

26 april 2007 14:42

Haha Sofia! Det låter inte som någon vidare semesterlitteratur! Fast om allt går som du vill har du ju semester länge länge snart!! Jag lovar jag ska knåpa ihop NZ tipsen snart... sorry!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alma - 11 juli 2011 21:37

Jag har en liten sida där jag visar upp mitt handarbete och deltar i en cyber-syjunta. Den som är road av det är välkommen in dit: http://sondagspyssel.blogspot.com         ...

Av Alma - 29 september 2010 22:15

Det funkar inte att blogga för mig just nu... Jag vill gärna fortsätta egentligen, för de få läsare jag har, släkt och vänner som kollar in vad vi gör. Men heltidsjobb och livet med Iris vill annorlunda. Lilla blomman har inte så stort sömnbehov, hon...

Av Alma - 29 september 2010 22:11


En bild på en toppen kofta som jag stickat till Iris:    Mönstret är Drops och man stickar i dubbelt garn så det är snabbstickat på nr 4 + 4,5. Fick slut på rosa garn - därav den lila halsringningen - men det blev faktiskt väldigt fint att ha de...

Av Alma - 5 september 2010 11:15


Det var runt midsommar som vi bestämde oss för att få till vårt bröllop nu i sommar. Vi har varit förlovade i snart 4 år och vi har börjat planera och sedan lagt det på is ett par gånger under den tiden. Med Iris till världen och massor av annat som ...

Av Alma - 24 augusti 2010 21:21


Vårt bröllop var enkelt och spontant och med ett litet litet gäng familj och fåtal vänner närvarande. Vad vi däremot fick i present var en riktig bröllopsfotografering. En vän till Olof har det som bisyssla och gav oss i present att fotografera all...

Ovido - Quiz & Flashcards