Alla inlägg den 27 februari 2008

Av Alma - 27 februari 2008 19:11

Min nya frisör var väldigt rar och kändes jätteduktig och kunnig. Jag får fortsätta att gå till henne så att någon lär känna mitt hår och kan hjälpa mig sköta det. Jag har alltid velat ha en stammisfrisör att ha löpande bokning hos var 8 vecka! Tydligen har jag lite stum hårbotten och ska bli hjälpt av massage för att öka blodcirkulationen. Detta beror på stress och det kan jag nog tro på... det har varit mycket upp och ned sedan jag kom till Kalmar.


Såg en inspirerande föreläsning på SVT 24 häromdagen. Han heter Fredrik Härén och talade om kunskap, globalisering och drömmar om framtiden. I Sverige är vi tydligen usla på det numera. Hela västvärlden faktiskt. Jag tyckte att hans förklaring kändes rimlig - vi började för 30 år sedan att kalla oss för "developed countries" och fattiga länder för "developing countries". Vi var färdiga: perfekta. Vad de gör är inget annat än utvecklas!! Nu blir vi omsprungna av de länder som aldrig slutat att drömma! Värdet på kunskap sjunker medan något han kallar "nyskap" blir allt viktigare - förmågan att ta till sig ny kunskap och nya ideér snabbt. Eftersom Kina ökar antalet högskoleplatser med 600.000 per år låter det vettigt, det blir svårt att konkurrera med kunskap mot de som tar 18 kr i timmen.


Vad härligt att veta detta efter att jag har lagt så mycket tid och pengar på utbildning (ironiskt!). Skämt åsido så har jag iallafall lärt mig ta till mig information och kreativ är jag också. Jag brukar skriva i CV och personliga brev att jag har lätt för att lära och det är ingen lögn. Dock har jag kvar att möta den arbetsgivare som verkligen tar fasta på det och gillar det under en intervju. Min teamleader på Eurofins uppskattade det åtminstone, men vi blev goda vänner också. Imorgon ska vi ses och äta lunch!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards