Direktlänk till inlägg 16 december 2007

Tips till Sara:

Av Alma - 16 december 2007 14:46

Hej Sara!

Jag tycker att Italien är underbart, italienarna är trevliga och maten är fin. Just för en weekendresa passar Italien bra eftersom det är så pass mysigt att bara strosa runt, fika en massa, shoppa (skor och väskor!) och äta goda middagar med gott vin. Priserna är ungefär som Sverige för shopping, och lägre för restauranger och cafeér.

Nu när vi var där var vädret som Sverige i april-maj , med 1 kall dag (14 grader) och 1 riktigt varm dag (20 grader) och lite blandat väder, det kan regna mycket så vi hade tydligen tur. Blir aldrig kallare än 12 grader på Sicilien men kan blåsa kraftigt och då upplevs det ju kallare. 
För en kort resa nu i vinter tycker jag att du ska satsa på att uppleva Palermo, som vi tyvärr inte åkte till, vi var bara i och runt Trapani. Om vädret är lite trist så finns det nog betydligt mer att göra/se och uteställen att gå till där. Vi ville ha en jätteslapp semester så det passade oss bra med en mindre stad i lugnare tempo och Trapani hade också bra shopping! Vi hade med oss en liten reseguide som heter Topp 10 Sicilien som var bra med lite enkla tips och lagom information!


Det är lätt att hitta prisvärda pensionat, speciellt off-season som nu, vi bokade genom Hostelbookers.com. I Trapani betalade vi 20 euro/person och natt, kan ju kanske vara lite dyrare i Palermo. Då ingick frukost på närmsta café (man får kuponger) och det verkar vara ett mycket vanligt system!

Ett tips är att lära sig hälsningsfraserna och lite enkla fraser för det gör alla välvilliga att hjälpa. Ta gärna med en liten parlör, det är verkligen inte alla som talar engelska!


Hoppas detta hjälper dig och att du får en trevlig resa om du åker.

mvh Alma

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alma - 11 juli 2011 21:37

Jag har en liten sida där jag visar upp mitt handarbete och deltar i en cyber-syjunta. Den som är road av det är välkommen in dit: http://sondagspyssel.blogspot.com         ...

Av Alma - 29 september 2010 22:15

Det funkar inte att blogga för mig just nu... Jag vill gärna fortsätta egentligen, för de få läsare jag har, släkt och vänner som kollar in vad vi gör. Men heltidsjobb och livet med Iris vill annorlunda. Lilla blomman har inte så stort sömnbehov, hon...

Av Alma - 29 september 2010 22:11


En bild på en toppen kofta som jag stickat till Iris:    Mönstret är Drops och man stickar i dubbelt garn så det är snabbstickat på nr 4 + 4,5. Fick slut på rosa garn - därav den lila halsringningen - men det blev faktiskt väldigt fint att ha de...

Av Alma - 5 september 2010 11:15


Det var runt midsommar som vi bestämde oss för att få till vårt bröllop nu i sommar. Vi har varit förlovade i snart 4 år och vi har börjat planera och sedan lagt det på is ett par gånger under den tiden. Med Iris till världen och massor av annat som ...

Av Alma - 24 augusti 2010 21:21


Vårt bröllop var enkelt och spontant och med ett litet litet gäng familj och fåtal vänner närvarande. Vad vi däremot fick i present var en riktig bröllopsfotografering. En vän till Olof har det som bisyssla och gav oss i present att fotografera all...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards