Alla inlägg den 24 april 2010

Av Alma - 24 april 2010 13:05

Jag tänker mycket på barnmat, nog för mycket tror jag. Får kliva tillbaka ett steg och låta det gå lite långsammare. Just nu precis efter magsjukan är Iris inte lika intresserad och jag vill verkligen inte stressa henne med det. 

Jag har en tendens att läsa för mycket, nackdelen med att vara akademiker och van att söka information... Det är lätt att dras med alla tips från forum på nätet där de föräldrarna gör si och de gör så.

OCH jag vill naturligtvis hemskt gärna att hon ska få i sig de kalorier hon behöver under dagtid så att jag kan få SOVA nån gång!!!!!!

Det är så typiskt att hon blev sjuk när det gick så bra med maten och vi hade börjat öka på portionernas storlek. Men så är det ibland - ingen har sagt att det är lätt...


Idag fick Iris iallafall broccoli/potatis-mos med lite riven parmesan och det var faktiskt populärt :) Hon gillar de mesta grönsaker hon fått men frukt går det lite sämre med lustigt nog. Nästa steg på vägen är att introducera glutenhaltiga spannmål, kött, kyckling och äggula samt såsmåningom mjölkprodukter och därefter fisk. 

Det är en hel vetenskap att lära sig att äta tydligen! Kanske har vi för mycket tid hemma med våra barn och för mycket valmöjligheter så det blir maximalt krångligt.

Vill göra hennes mat själv iallafall! Hittills inte alls "krångligt" utan kul.

Har hittat inspiration och recept på t ex www.babycenter.com och www.barnmat.net


Industrigröten är ju himla bekväm men innehåller palmolja precis som vällingpulverna. Det vill jag undvika så det blir att koka egen gröt också framöver. Faktum är att jag inte ens läste tillräckligt noga när jag köpte ett paket gröt för jag hade inte en tanke att det skulle vara palmolja i mat för bebis! Men så ser världen ut.


Ovido - Quiz & Flashcards