Direktlänk till inlägg 13 april 2010

Fantasidjur och klossar!

Av Alma - 13 april 2010 12:06

Ibland har jag en "kreativ urladdning". Det var länge sedan jag hade en men igår var det dags! 

För ett par månader sedan såg jag hos en vän ett hemsytt leksaksdjur som jag fastnade för. Det har legat och grott i huvudet och nu kom det till liv och skapade sig självt. Det hjälpte att jag hann städa i min hörna i söndags - koll på grejerna är aldrig fel...

Bakgrunden till "djuret" är små barns fascination för lappar, snoddar, band och tvättråd. Vad bättre än en leksak full av dem :)

Var hälsad - fantasidjuret:

              


Vi har också - genom det kära Blocket - fått tag på en kasse med riktigt fina träklossar till Iris! Kul för mig också!

Hoppas kunna ladda ur kreativt under fler sovstunder framöver...

  

 
 
Ingen bild

Anneth

13 april 2010 14:19

Vilken fin leksak till Iris, skulle önska jag hade något av den kreativa läggning du och din mor äger. Fin regnkappa har du köpt också, håller på och letar jag med, nu fick jag ju ett hett tips. Kram till er.

 
Ingen bild

mica

13 april 2010 16:43

Skyssta grejer - och Tortuga är skapad och finns! Mycket fin på alla sätt! Satt Du och fnissade? Vad säger Iris? Kan tänka mig att den roar henne långa stunder, R.V.D Fina bilder!
Må väl är min önskan. Vi saknar er!

 
Ingen bild

maggan

14 april 2010 12:17

Åh, jättesött kram-och lekdjur till den lilla goa.
Det ser ut som lite sandhavsbotten med lite sjögräs (kom du ihåg Ulla Sjöbloms Marito på Småbarnskvarten, den lilla vågen som färdades runt hela världen?) nej förresten det måste varit under min barndom, tänk där gjorde jag nig en tankeflykt!!. Men annars goggeldjuret verkar ju vara så taktil med knypplade spetsar oloika band att dra i,kommer säkert bli en favorit
love Y 3

 
Ingen bild

Pelle

17 maj 2011 10:56

Detta är en fråga gällande "maggans" inlägg. Hon nämner "vågen Marito", en saga/berättelse jag minns vagt från min barndom. Googlar man marito får man cirka en miljon träffar på italienska (då Marito tydligen betyder "make" på italienska). Några träffar på sagan om Marito får man inte (mer än en träff just på denna ovanstående bloggkommentar).
Jag skulle verkligen uppskatta om någon vet mer om Vågen Marito kunde dela med sig av minnen/information om denne.

Alma

11 juli 2011 21:34

Det jag hittar om jag googlar på Ulla Sjöblom är att hon sjöng in låtar med tonsatta dikter av Lars Forsell. Kanske den ramsa/sång du letar efter är med på Solen lyser på havet blå från 1971. Verkar finnas på många bibliotek. Hoppas det hjälpte!

 
Ingen bild

Åke

13 juli 2011 04:43

Jag minns också från 50-talet Ulla Sjöbloms uppläsningar ur böckerna om Marito och hans äventyr på världshaven.
Googlade fram att dom är skrivna av Birgitta Bohman.
http://www.bok.nu/Birgitta_Bohman
U S hade en ovanligt suggestiv röst och berättarstil, som la extra dimensioner till sagorna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alma - 11 juli 2011 21:37

Jag har en liten sida där jag visar upp mitt handarbete och deltar i en cyber-syjunta. Den som är road av det är välkommen in dit: http://sondagspyssel.blogspot.com         ...

Av Alma - 29 september 2010 22:15

Det funkar inte att blogga för mig just nu... Jag vill gärna fortsätta egentligen, för de få läsare jag har, släkt och vänner som kollar in vad vi gör. Men heltidsjobb och livet med Iris vill annorlunda. Lilla blomman har inte så stort sömnbehov, hon...

Av Alma - 29 september 2010 22:11


En bild på en toppen kofta som jag stickat till Iris:    Mönstret är Drops och man stickar i dubbelt garn så det är snabbstickat på nr 4 + 4,5. Fick slut på rosa garn - därav den lila halsringningen - men det blev faktiskt väldigt fint att ha de...

Av Alma - 5 september 2010 11:15


Det var runt midsommar som vi bestämde oss för att få till vårt bröllop nu i sommar. Vi har varit förlovade i snart 4 år och vi har börjat planera och sedan lagt det på is ett par gånger under den tiden. Med Iris till världen och massor av annat som ...

Av Alma - 24 augusti 2010 21:21


Vårt bröllop var enkelt och spontant och med ett litet litet gäng familj och fåtal vänner närvarande. Vad vi däremot fick i present var en riktig bröllopsfotografering. En vän till Olof har det som bisyssla och gav oss i present att fotografera all...

Ovido - Quiz & Flashcards