Alla inlägg den 28 november 2009

Av Alma - 28 november 2009 12:10

Jag tror att Iris tar sitt första språng i utvecklingen nu. Hon har svårt att somna och komma till ro och behöver massor av tröst och gos. Stämmer rätt så bra överrens med detta:


SPRÅNG 1
Vid omkring 5 veckors ålder, ibland redan vid 4 veckor, börjar barnet ta det första språnget. Barnet genomgår en rad förändringar. Bland annat ändras matsmältningen, barnet börjar gråta med riktiga tårar, kan fokusera med ögonen och andas mer regelbundet. Nu kräks och rapar barnet mindre och ofta och kan vara vaket längre stunder.
Inför den stora förändringen blir barnet mera mammigt eller pappigt. Detta varar ibland bara någon dag, men ibland en hel vecka.
Babyn brukar också gråta, skrika och vägra att somna. Föräldrarna förstår ingenting och går kanske till doktorn eller
BVC för att kolla. Men förändringen beror alltså på att babyns värld skakas om.

Så kan du hjälpa barnet: Babyn behöver all tröst den kan gå. Att bli vaggad, buren, kramad, smekt och få bröstet hjälper.

Hittade infon här: http://www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

 

Vi får se hur länge det varar, en dag eller längre! Imorse ville hon absolut inte få sin bajsblöja bytt och blev alldeles hysterisk på skötbordet. Och minsann om hennes ögon inte fuktades av tårar! Det rann inga tårar men blev absolut fuktigt. Kräks mindre gör hon inte ännu men jag hoppas särskilt på den utvecklingen ;) Jag är redan van, det är inte Olof, han blir fortfarande lite chockad och sur när han blir nerkräkt. Vore dock bekvämt om hon kräktes mindre.

Så vet ni hur jag kommer tillbringa min helg = vaggandes eller ammandes min lilla tös!



Ovido - Quiz & Flashcards